Publicerad: 2013-02-14

Affärsutveckling i fokus.

NYHET På pilotkursen Affärsmässig tjänstedesign och teknikutveckling har fem studenter på civilingenjörsprogrammet Interaktion och Design under hösten jobbat med affärsplaner för egna idéer till produkter och tjänster.

Kursen har baserats på workshops, där studenterna succesivt har jobbat fram en bra affärsplan och en prototyp på sin idé. Som avslutning på kursen genomfördes ett Draknäste i samarbete med konsultföretaget Knightec. Som drakar i nästet 2013 satt från Knightec Mathias Liljeblad, Agnes Asplund och Joachim Jillehed och från Umeå universitet, Thomas Mejtoft. Inför draknästet fick studenterna under två minuter pitcha sin idé och svara på frågor. ”Ett rolig, motiverande och spännande sätt att redovisa på!” ansåg studenterna.

Priset till den bästa idén som Draknästet plockade ut var en mentor i form av en affärsutvecklare från Knightec med avsikt att coacha studenten in i Venture Cup. Vinnare av årets Draknäste var Kristina Svensson.

Redaktör: Thomas Mejtoft