NYHET
Söndag 2 juni kl 14:00 öppnar Bildmuseet en stor utställning med filmregissören och konstnären Agnès Varda. Utställningen, som fyller tre av museets våningsplan, visar bredden av Vardas konstnärskap där både dokumentärfilmer och installationer ingår.
Välkommen till pressvisning torsdag 30 maj kl 10:00. Vid samma tillfälle förhandsvisas också Jacob Hashimotos stora rumsinstallation Superabundant Atmosphere.
Agnès Varda (f. 1928) fyller 85 år två dagar innan utställningen öppnar på Bildmuseet. Bakom sig har hon en lång och framgångsrik internationell karriär som filmskapare. Redan med sin första film etablerade hon sig; La Pointe Courte från 1954 anses vara starten på den Franska nya vågen. På senare år har hennes konstnärskap letat sig fram till nya och experimentella uttryck. Filmerna har utvecklats till visuella installationer och på så vis vunnit ny publik.
I utställningen på Bildmuseet – hennes första i Skandinavien – visas ett urval dokumentära projekt från 60- och 70-talet, samt nyare verk som åskådliggör Agnès Vardas gränsöverskridande sätt att arbeta mellan biosalong och utställningsrum, mellan fotografi och film, det rörliga och det stilla. Många av hennes filmer har politiska och feministiska dimensioner och kännetecknas ofta av att dokumentär och fiktion överlappar varandra.
I utställningens dokumentära del visas filmerna Hi there Cubans (1962), Uncle Yanco (1967), Black Panthers (1968) och Women Reply (1975). På en annan våning visas stillbilder från Vardas spelfilm Vagabond (1985) – frysta sekvenser av filmens våldsamma scener blir i det nya sammanhanget en målerisk gest. I ytterligare en del av utställningen presenteras verk där Agnès Varda konstnärligt undersöker film och fotografi. I dessa nyare verk arbetar hon med rörliga och stilla bilder, med video och installation och utforskar på så vis nya uttryck. Flera av dessa verk handlar om havet och om livet på ön Noirmoutier på Frankrikes Atlantkust. Här finns videoinstallationen The Widows of Noirmoutier (2005) som berättar om 14 kvinnors liv efter att de förlorat sina män. Verken Ulysses (1982) och The People on the Terrace (2007) bygger båda på en stillbild och en video, där videon är en berättelse kring händelsen på bilden. Installationen The Sea (2009) är en stor våg som sköljer in över åskådaren som hör havet och ser sanden.
Utställningen är producerad av Bildmuseet och visas 2 juni – 31 oktober 2013.
Agnès Varda föddes 1928 i Bryssel men flyttade med sin familj till södra Frankrike i tolvårsåldern. Sedan 1951 lever hon i Paris. Hon har varit verksam som konstnär i över sextio år; från början som stillbildsfotograf inom teater samt reportagefotograf med Kina och Kuba som subjekt. Agnès Varda har mottagit en rad utmärkelser för sina spelfilmer, däribland Golden Lion 1985, Legion of Honnor 2009, César Award 2009, en livstidsutmärkelse i samband med Cannes filmfestival 2009 samt ett hedersutnämnande vid universitetet i Liège, Belgien. Hennes installationer har visats på bland andra biennalen i Lyon och Venedig, SMAK i Ghent, Fondation Cartier i Paris och Centro Andaluz de Arte Contemporáneo, Sevilla. Hösten 2013 blir hon aktuell med en utställning på LACMA i Los Angeles.
Fler Varda-filmer i samarbete med Folkets Bio
Bildmuseet samarbetar med Folkets Bio i Umeå, så under första veckan av utställningsperioden visas några av Agnès Vardas långfilmer och ett urval kortfilmer till fri entré på biografen på Gärdesvägen 6.
31 maj kl 19: Cléo från 5 till 7 (1962) 1 juni kl 19: Sjunger, sjunger ej (1976) 2 juni kl 19: Vagabond (1985) 3 juni kl 19: Efterskörd (2000) 4 juni kl 19: Agnès stränder (2008) 5 juni kl 19: Kortfilmerna Oh seasons, oh castles (1957), Opera-mouffe (1958), Pleasure of love in Iran (1976), The so-called Caryatids (1984) och Seven rooms, kitchen and bath (1984).