Publicerad: 2020-09-15

AI i högre utbildning får EU-finansiering

NYHET Forskare vid Umeå universitet finansieras av EU för ett projekt inom tillförlitlig AI för högre utbildning.

Text: Mikael Hansson

Huvudsyftet med det nyligen finansierade projektet Trust AI är att hjälpa universitet och högskolor att radikalt förbättra sin AI-undervisning för att betona etiska och värderingsbaserade moment i undervisningen och nå studenter inom alla discipliner, särskilt de från ekonomi, politiska studier och samhällsvetenskapliga discipliner som även de kommer att vara med och utforma hur AI används.

– Högre utbildning måste spela en roll för att bidra till banbrytande, säker och etisk AI. Det är upp till oss att förbereda studenter med avancerad programmeringskunskap, men också att förbereda alla studenter på att förstå konsekvenserna av AI och se till att det utnyttjas på ett bra sätt, säger Juan Carlos Nieves, universitetslektor vid Institutionen för datavetenskap.

Forskargruppen vid Umeå universitet som ingår i projektet består av Juan Carlos Nieves, professor Virginia Dignum och postdoktorer Andrea Aler Tubella och Andreas Theodorou.

Projektet finansieras av Erasmus +, EU: s program för att stödja utbildning, ungdom och idrott i Europa, med närmare 2,8 miljoner kronor för hela konsortiet från Irland, Spanien, Nederländerna och Sverige. Samordningen görs av den spanska partnern.

Projektet pågår från 2020 till 2022.