Publicerad: 2011-05-17

Äldre västerbottningar testar ny teknik för ökad livskvalitet

NYHET Umeå universitet bjuder in till en pressträff onsdag den 18 maj för att visa exempel på hur äldre kan använda IT-teknik för att öka sina sociala kontakter och sin livskvalitet. Interaktiva gardiner, små smarta trälådor och mobiler som kan slå larm, är några prototyper som kommer att visas.

AGNES-projektet är ett europeiskt forskningsprojekt som ska hjälpa äldre till ett självständigt och mer socialt liv genom IT. Idén bakom projektet är att social interaktion med hjälp av ny teknik kan förbättra äldres psykologiska tillstånd och livskvalitet. I Sverige ska ett antal äldre från Umeå och Skellefteå under tre års tid delta i forskningsprojektet och testa ett antal prototyper i sitt hem.

Under pressträffen kommer en grupp äldre att hålla en videokonferens med äldre i Grekland och Spanien, som exempel på hur ny teknik kan öppna nya möjligheter till social kontakt.

Teknik vävs in i vardagsmiljön

– Den bärande idén är att med hjälp av ny teknik skapa ökad social kontakt, trygghet och praktiskt stöd i det dagliga livet. Tekniken ska vara inbäddad i vardagliga ting som de äldre känner igen och den ska kunna användas utan specifik utbildning och lång inlärning, förklarar professor Eva Lindh Waterworth

Ett exempel som kommer att visas på pressträffen är gardiner som tack vare inbyggd teknik fladdrar när nya meddelande finns att läsa på en digital skärm. Andra prototyper som visas är en liten smart trälåda som skickar meddelande över internet när man knackar på den och mobiler som slår larm om användaren vill komma i kontakt med en anhörig.
– Tanken är att bädda in teknik i vardagliga saker så att även den som inte kan hantera tangentbord, mus och annan datorteknik kan kommunicera över internet, berättar Eva Lindh Waterworth.

Målet med projektet är att:•Öka den äldre personens sociala kontakt med nära och kära•Ge praktisk hjälp för den äldres dagliga behov•Öka säkerheten för äldre som bor hemma
•Att utvecklingen drivs av och i nära samarbete med deltagarna på deras villkor

Media hälsas välkomna till pressträffen!
När: Onsdag18 maj, 10.00 – 11.00 (10.00 Demonstration av prototyper, 10.30 Videokonferens 11.00 Möjlighet till intervju med deltagare i projektet)
Var: Samlingsplats: MIT-huset, sal MA466, Umeå universitet

Projektet samordnas av Umeå universitet, institutionen för informatik. Andra svenska deltagare i projektet är Skellefteå kommun och avdelningen för medicinsk teknik vid Norrlands universitetssjukhus. Förutom Sverige ingår deltagare från Grekland, Spanien, Italien, Österrike och Tyskland. Projektet omfattar 25 miljoner kronor under 2009 – 2012 och finansieras av AAL joint research program som administreras av Vinnova i Sverige.
Projektets hemsida

Kontaktperson: Professor Eva Lindh Waterworth