Publicerad: 2010-03-17

Algoryx skapar lekfull väg in i fysiken

NYHET Algodoo gör skolornas fysikundervisning både lekfull och lärorik. Det menar fysiklärare och it-pedagoger som prövat det nya lärprogrammet från Umeåföretaget Algoryx.

Glada för att Algodoo gör fysiklektioner roligare är Emil Ernerfeldt, Lucia Jonsson och Jonatan Persson som jobbar med utveckling och marknadsföring av produkten.
Foto: Mikael Hansson

Intresset var mycket stort när Algoryx på BETT, världens största mässa inom utbildning och teknik, visade upp den nya lärplattformen Algodoo. En ström av pedagoger, fysiklärare och it-utvecklare som sökt sig till den stora konferensen i London stannade till vid montern för att bekanta sig med det nya digitala programmet som är både ett spel och en lärplattform i fysik.
Se film om Algodoo på YouTube

Det interaktiva lockar

”Det flesta blir väldigt fascinerade av den interaktiva delen, att man kan rita en cirkel och kasta iväg den så att den blir en boll i luften. Och att man kan trycka på playknappen så saker trillar ner och studsar beroende på hur man ritat, säger Jonatan Persson, anställd på Algoryx.

Han har precis landat i Umeå efter en hektisk vecka i London tillsammans med de övriga Algoryx-teamet kring Algodoo. Pedagoger och utvecklare från hela världen deltog i konferensen, men också ett stort antal svenskar. Lite förvånad är Jonatan över att så många från Sverige hade sökt sig till BETT. Bara från Västerbotten hade ett hundratal pedagoger och skolledare tagit chansen att åka ner.

Målgruppen för Algodoo är främst barn 7–15 år och programmet kan användas såväl på stora interaktiva skrivtavlor som i persondatorer. Algoryx har redan ett samarbete med Intel som vill utrusta sin dator Classmate PC med programmet. Smart Technologies, som är världsledande på interaktiva skrivtavlor för skolor, är också mycket intresserade av programmet.

”David Martin, grundaren av Smart Technologies, använde faktiskt Algodoo när han på BETT visade vad man kan göra med deras interaktiva skrivtavlor. Och Intel har också använt Algodoo i demonstrationer så vi får bra hjälp med att sprida produkten”, säger Kenneth Bodin, vd för Algoryx.

Förklarar vardagens fysik

Algodoo är en 2D-simuleringsmiljö som gör det möjligt att med en dator skapa interaktiva scener på ett lekfullt sätt. Vatten som rinner, en boll som studsar, en bil som accelererar, en raket som skjuts upp i luften – allt har med fysik att göra och allt detta går att simulera i Algodoo på ett lekfullt sätt. Just detta är Algodoos framgång – att den på sitt enkla och lärorika sätt kan simulera och förklara vardagens fysik.

”På konferensen kom det fram en liten kille och började använda Algodoo. Det såg ut som om han använt det tidigare men när jag frågade honom var han helt nybörjare. Men han lärde det sig på en gång”, berättar Jonatan Persson.

”Små barn ska leka sig fram till kunskap. När man är sju år kan man använda Algodoo för att förstå att det finns rörelser, att saker kan studsa mot varandra och att det studsar olika om det är olika material. Alla sådan experiment kan man leka sig igenom, när man sedan blir några år äldre kan man gå vidare med programmet för att lära sig mer om de fysikaliska krafterna bakom”, säger Kenneth Bodin.

Ökad satsning på skolor

Algodoo finns nu färdigutvecklat för marknaden och Algoryx har anställt Lucia Jonsson som marknadsansvarig för att föra ut lärplattformen till skolor.

”Vi ser gärna en särskild satsning bland Umeås skolor och vi är också beredda att finansiera skolprojekt kring fysikundervisningen med stöd av Algodoo”, berättar Kenneth Bodin.

Med en sådan satsning är det kanske från Umeåregionen som framtidens fysiker och naturvetare kommer att plockas.

Läs mer om vägen från examensarbete till program

Utforskar fysikens lagar med virtuellt läromedel Phun gör fysik begripligt VR-labs sidor om PhunFrån examensarbete till programvara för kreativ fysikutbildning www.algoryx.se

Infotech Umeå var med när Algoryx invigde sina nya lokaler vid Uminova Science Park: www.infotechumea.se/lekfull-vag-in-i-fysiken

Redaktör: Mikael Hansson