Publicerad: 2016-02-17

Alla på Snö sprider skidglädje i Umeå

NYHET Projektet "Alla på snö i Umeå 2016" genomförs under vecka 8 i Bräntebacken. 14 skolor och cirka 500 elever kommer delta i projektet där elever i fjärdeklass får möjlighet att upptäcka skidglädje på slalomskidor, längdskidor eller snowboard. Studenter vid Ämneslärarprogrammet med ingång idrott och hälsa kommer vara delaktiga i det praktiska genomförandet av dagarna.

Svenska skidförbundet har skapat projektet ”Alla på snö” i syfte att få fler barn att få uppleva snöglädje. Tillsammans med skolor och kommuner får Sveriges fjärdeklassare en möjlighet att upptäcka snöglädje genom olika sätt att glida på snö. 38 kommuner kommer vara delaktiga i projektet ”Alla på snö 2016” och 25 000 barn beräknas delta, varav 500 barn i Umeå.

Alla på snö Umeå

Reportage om alla på snö i VK 160223

Under vecka 8, måndag till och med torsdag, kommer fjärdeklassare i Umeå att under en dag i Bräntebackan få möjlighet att kostnadsfritt få tillgång till utrustning, snöanläggning och vägledning. Allt sker under trygga och lekfulla former, utifrån varje barns egna önskningar och med stöd av lärare och ledare som utbildats i att leda och coacha på snö. I år har 14 skolor och 500 barn anmält sitt deltagande och genom Alla på snö får de möjlighet att upptäcka skidglädje på slalomskidor, längdskidor eller snowboard. Projektet bjuder alla elever som inte har tillgång till egen utrustning på skidhyra.

Studenter vid Ämneslärarutbildningen med ingång idrott och hälsa delaktiga

Huvudansvarig för projektet är UHSK Umeå skidklubb. Studenter vid Ämneslärarutbildningen med ingång idrott och hälsa, Umeå universitet, samt elever på Barn- och fritidsprogrammet, Dragonskolan, kommer praktiskt hjälpa till med att genomföra dagarna.

Frågor kring Alla på snö Umeå besvaras av:
Magnus Ferry, UHSK Umeå skidklubb
Peter Åström, Idrottslärarutbildningen Umeå universitet