Publicerad: 2017-01-15

Alla vinner när studenter och företag samverkar

NYHET Företagen får nya perspektiv och studenterna får arbeta med riktiga uppdrag. Samverkan ger vinst åt alla.

Det ligger förväntan i luften när företagen Konftel, ProTAK och Metzerverket kommer till Umeå universitet för att få se hur studenterna på Digital medieproduktion gjort animeringar och filmer kring deras verksamhet. När studenterna läser kursen Design i teori och praktik är en av deras uppgifter att utföra ett uppdrag direkt för företag. Slutresultaten visades nyligen upp vid studenternas slutredovisning.

Filmer och animeringar

Ett av företagen som bidragit med uppgifter till studenterna är Konftel, som önskade en reklamfilm kring en av deras konferenstelefoner som bland annat har nya funktioner som att en app i mobilen kan användas för att starta konferenstelefonen.

– Vår stora utmaning när vi lanserar den nya versionen av vår produkt är att den förändrar användarupplevelsen väldigt mycket och det tycker jag att ni har fångat väldigt bra, säger Stefan Eriksson, marknadschef på Konftel, sedan han fått se studenternas slutredovisning och film.

Per Gannå, vd för ProTAK, är också imponerad över studenternas arbeten.

– Det blev långt bättre än jag någonsin kunnat tro, säger Per Gannå.

Tredje företaget som studenterna arbetat med var Metzerverket vars grundare Zanna Metzer var lika imponerad som de två övriga.

Samverkan med studenter
Konftel är ett av företag som nyligen samverkat med studenter på Umeå universitet. På bilden Josefina Persson, Matilda Karlsson, Robin Rydberg, Stefan Eriksson (Konftel), Maximilian Ovesson och Johan Lindh.

Ett arbete på allvar

För studenterna innebär samarbetet att deras arbete får ett extra allvar, som de själva uttrycker det.

– Vi har verkligen få ta det på allvar, det har märkts på oss alla studenter, säger Laura Prine.

– Man kan inte ta några genvägar utan måste ha ett professionellt sätt att jobba. Det som var mest givande var att företaget vi jobbade med tryckte hårt på avstämningstillfällen. Det gav oss en större förståelse för hur det är att arbeta för ett företag, säger Gustav Mårtensson.

– Jag har lärt mig oerhört mycket. Inte minst i att ha kontakt med ett riktigt företag, instämmer Gabrielle Björk.

Samverkan mellan näringsliv och studenter har på detta sätt blivit allt mer vanligt och är idag ett naturligt i inslag i många av de kurser som ges vid institutionen för Informatik. Kursansvarig för Design i teori och praktik har varit Annakarin Nyberg vid Institutionen för informatik.

Samverkan med studenter
Peter Kinell och Per Gannå från ProTAK, till höger, var mycket nöjda med studenternas animeringar och filmarbeten. På bilden samtalar de med tre av studenterna som samverkat med företaget, från vänster Laura Prine, Gabrielle Björk och Gustav Mårtensson.

Bilden högst upp: Studenterna Kenneth Ly, Fanny Lingman, Cecilia Reidefors och William Sundling har producerat en film för Metzerverket. Företagets grundare Zanna Matzer, till höger, är mycket nöjd med resultatet.

Redaktör: Mikael Hansson