Publicerad: 2009-04-17

Allt fler söker till Umeå universitet

NYHET Antalet personer som har sökt till höstens fristående kurser vid Umeå universitet har ökat med 14 procent, ökningen för utbildningsprogrammen är 11,5 procent.

Den totala ökningen för hela landet, kurser och program, är 11 procent, Umeå universitets totala ökning är 12,5 procent, alltså över riksgenomsnittet.

– Det är givetvis mycket glädjande siffror. Det är svårt att säga varför vi ligger över snittet men jag tror att kvalitén på utbildningarna är en faktor, vi har exempelvis två år på raken fått utmärkelsen framstående utbildningsmiljö och det hoppas och tror jag har en positiv effekt, säger Åsa Bergenheim, prorektor för grund- och forskarutbildning vid Umeå universitet.

Vid samma tid i fjol hade 17 226 personer sökt till universitetets kurser i år var motsvarade siffra 19 700 personer. Antalet individer som sökte utbildningsprogram var i fjol 6 580 och i år 7 337 individer.

– Som vanligt ska man komma ihåg att detta handlar om antalet ansökningar, vi vet inte ens hur många som är behöriga av all de som sökt. Hur många som sedan faktiskt registrerar sig till hösten och påbörjar sina studier är dessutom en annan sak. Men det är klart att vi hoppas att ökningen håller i sig, forstsätter Bergenheim.

I dagsläget finns det inga siffror som visar sig hur antalet ansökningar fördelats sig över respektive program eller kurs. Dessa siffror väntas vara klara i slutet av nästa vecka.

När det gäller söksiffrorna för hela landet har nästan 325 000 personer anmält sig via webben till höstens universitets- och högskoleutbildningar. Det är en ökning med 11 procent jämfört med höstterminen 2008.

Kontaktpersoner: Åsa Bergenheim, prorektor för grund- och forskarutbildning Umeå universitet Tel: 090 -786 79 49 Mobil: 0702-58 88 29
E-post: aasa.bergenheim@adm.umu.se

Lars Lustig , universitetsdirektör Tel: 090-786 97 97 Mobil:073-620 50 01