Publicerad: 2013-11-22

Allt fler system igång – fortsatt tillfälliga lösningar

NYHET Det är ett fel i en transformator som orsakat driftstoppet och driftstörningarna på Umeå universitet. Komponenten måste specialbyggas i Italien med leverans tidigast i början av februari. Tack vare tillfälliga lösningar är ändå allt fler system i gång.

Enheten för IT-stöd och systemutveckling (ITS) har nu lyckats lokalisera vad som är trasigt i strömstabilisatorn, en väsentlig komponent i strömförsörjningen. Felet har isolerats till en transformator som också innehåller andra elektronikfunktioner. Det är en komponent av en liten resväskas storlek som väger 600 kilo.

Strömstabilisatorn, UPS:en (Uninterruptible Power Source), är bara ett och ett halvt år gammal och används av många andra driftverksamheter. Det inträffade felet sägs vara ytterst sällsynt.
– Dessvärre, och också något som vi räknade med, så serietillverkas inte den trasiga komponenten utan måste specialbyggas i Italien. Det tar 40 arbetsdagar inklusive tid för snabbleverans. Med helger och julledighet kan vi därför tidigast räkna med att ha reservdelen i början av februari. Men vi hoppas kunna påskynda leveransen i och med att vi har kontakter direkt med företaget på ledningsnivå, säger Ali Foroutan-Rad, chef för IT-stöd och systemutveckling (ITS).

Han förklarar att det är ett sådant fel där man kan överväga om man istället ska satsa på en ny UPS – ungefär som när en bils motor havererar helt och hållet.– Men att beställa en ny UPS tar längre tid och kostar dessutom mer, säger han.
De övriga följdfelen är åtgärdade även i reservgeneratorn, en dieselaggregator, som nu också är testkörd.

De tillfälliga lösningarna kommer alltså att vara en längre tid än önskat. Parallellt med felsökningsarbetet har arbetet med att optimera de tillfälliga lösningarna pågått och kommer att fortsätta.
– Allt fler system har satts igång och fått mer kapacitet. De återstående kommer att startas inom kort. På måndag anländer ytterligare ersättnings-UPS:ar och då kan vi få en optimal, tillfällig lösning. Men de tillfälliga lösningarna är tyvärr inte lika driftsäkra, förklarar Ali Foroutan-Rad.

En normal driftsituation och full kapacitet är först möjlig när den ordinarie ordningen och stabiliteten för strömförsörjningen är i gång igen. Vad som orsakat skadorna är ännu inte klart, även om utredningsarbetet kommit en bra bit på vägen.

Fortlöpande information finns på: