Publicerad: 2014-07-08

Allt vanligare med aktiv monitorering vid prostatacancer

NYHET Aktiv monitorering vid prostatacancer av lågrisktyp blir allt vanligare. Det visar forskare från Umeå universitet i en studie som har publicerats i tidskriften European Urology.

Undersökningen som baseras på resultat i Femårsuppföljningen i Nationella prostatacanceregistret, NPCR, visar att två tredjedelar av de 1 729 män som startade aktiv monitorering 2003-2007 fortsatte att göra så fem år efter diagnos. Orsaken till att den aktiva monitoreringen avbröts var för 52 procent av männen en ökning av PSA-värdet, 24 procent på grund av mer aggressiv tumör vid kontrollbiopsi, 20 procent på grund av patientens val utan tecken till tumörprogress och 3 procent av andra skäl.

– Aktiv monitorering av lågriskcancer är en viktig behandlingsstrategi som gör det möjligt att undvika eller senarelägga kurativ terapi som medför biverkningar, säger Pär Stattin, överläkare och professor vid Norrlands universitetssjukhus och Umeå universitet, som har lett studien.

– Vi behöver ge bättre stöd till män som följs på detta sätt så att färre avbryter den aktiva monitoreringen trots att sjukdomen inte förvärrats.

Pär Stattin kan nås på:Telefon: 073-620 52 51
E-post: par.stattin@urologi.umu.se

Läs studien i European UrologyFive-year nationwide follow-up study of active surveillance for prostate cancer.Loeb S, Folkvaljon Y, Makarov DV, Bratt O, Bill-Axelson A, Stattin P
European Urology 2014 Jun 30. pii: S0302-2838(14)00531-4. doi: 10.1016/j.eururo.2014.06.010.

Redaktör: Mattias Grundström Mitz