Publicerad: 2013-01-11

ALS-gruppen får pris för tredje gången

NYHET När 2012 års Ulla-Carin Lindquist-pris nu tilldelas förste forskningsingenjör Anna Birve är det tredje gången som utmärkelsen går till en forskare i ALS-gruppen vid Umeå universitet.

Nyhetsuppläsaren och TV-profilen Ulla-Carin Lindquist fick diagnosen ALS (amyotrofisk lateralskleros) på våren 2003 och avled i sjukdomen mindre än ett år senare. Hon dokumenterade sin sjukdomstid i boken ”Ro utan åror” och dokumentärfilmen ”Min kamp mot tiden”. Båda blev mycket uppmärksammade, också internationellt. Efter hennes död formades en stiftelse som bland annat delar ut det här forskarpriset.

Anna Birve får 300 000 kronor från Ulla-Carin Lindquists stiftelse för ALS-forskning med prismotiveringen att hon under flera år har ”varit djupt involverad i att identifiera och kartlägga genetiska varianter (mutationer) som antingen kan öka eller minska risken för att bäraren av mutationen utvecklar ALS. Under 2012 har Anna Birve haft en nyckelroll i upptäckten av att en mutation i genen PGC-1a verkar ha en skyddande effekt hos män men inte hos kvinnor. För sin framstående och idoga forskning om ALS tilldelas Anna Birve 2012 års Ulla-Carin Lindquist-pris.

Det är tredje gången som priset går till en forskare inom ALS-gruppen vid Umeå universitet. 2011 års pris tilldelades professor Peter M. Andersen och 2009 pris professor Stefan Marklund.

Anna Birve, som är är biolog och fil. dr i genetik, är knuten till Institutionen för farmakologi och klinisk neurovetenskap,  Umeå universitet, där hon kan nås på tel. 090-785 29 47
e-post anna.birve@neuro.umu.se

Hon intervjuades tillsammans med stiftelsens ordförande Ulrica Dahlberg (dotter till Ulla-Carin Lindquist) i Gomorron Sverige torsdagen den 10 januari 2013, se klipp på
SVT play