Publicerad: 2016-08-19

ALS ice bucket challenge 2016 – en iskall utmaning!

NYHET En riktig kalldusch väntar ALS-forskargruppen i Umeå. Måndagen den 22 augusti kommer Björklövens A-lag att hälla isande kallt vatten över forskargruppen i årets ”ALS ice bucket challenge”, utanför ishallen T3 Center.

För tredje året i rad antar ALS-teamet vid Umeå universitet och Norrlands universitetssjukhus utmaningen ice bucket challenge, som har spridit sig likt en isvåg över hela världen. Utmaningen syftar till att skapa en ökad kunskap om sjukdomen och att samla in pengar till forskningen.

– ALS-forskningen är viktig och därför är det en självklarhet för oss i Björklöven att hjälpa till, säger Björklövens sportchef Daniel Johansson.

– Vi hoppas att fler idrottsföreningar tar vid och fortsätter sprida ett viktigt budskap. Vi vill därför utmana följande klubbar: MoDo Hockey, Iksu Innebandy, UHSK Umeå Skidklubb.

ALS ice bucket challenge startades av en ALS-patient i USA för att öka medvetenheten om sjukdomen. Amyotrofisk lateral skleros, ALS angriper de motoriska nervcellerna i hjärnan och ryggmärgen. Nervskadorna leder till muskelförtvining och förlamning som börjar lokalt och sedan sprider sig genom nervsystemet till kroppens olika muskler. Det finns ännu ingen effektiv behandling för sjukdomen som årligen drabbar drygt 230 människor i Sverige, oftast personer i 50-60 årsåldern.

Peter Andersen, profesor vid Umeå universitet, har fått en stor del av de tidigare års donationer för att finansiera Sveriges bidrag till Projekt MinE, ett europeiskt initiativ för att kartlägga hela arvsmassan från 15 000 ALS-patienter. Syftet är att identifiera skyddande och sjukdomsorsakande gener.

– Nya tekniska hjälpmedel och fler forskare som kan bidra gör att forskningen går fortare framåt än någonsin förut, säger Peter Andersen som tillsammans ALS-teamet i Umeå även leder studier för att ta fram antikroppar som bromsar ALS.

– Trots att vi känner till ett 30-tal sjukdomsgener som kan ge upphov till ALS och att vi förstår mycket om hur sjukdomen sprider sig i nervsystemet, finns ännu inget botemedel. Det krävs mer forskning för att hitta en behandling som kan bromsa sjukdomsförloppet eller till och med förebygga insjuknande i ALS.

Tid: Måndagen den 22 augusti, klockan 12.15.
Plats: Utanför T3 Center på Teg, Umeå

De som önskar donera pengar till ALS-forskning gör det förslagsvis till:

• Insamlingsstiftelsen för medicinsk forskning vid Umeå universitet, bankgiro 950–6130 eller plusgiro 95 06 13–0. Ange att bidraget gäller ALS-forskning.
  • ”Ulla Carin Lindquist Stiftelse för ALS forskning”, PG 90 00 49-8.
  • "Neuroförbundet": SMS:a neuro 26 100 till 72980 för att skänka 100 kr till ice bucket challenge insamlingen.
  • ”Hjärnfonden” Sms:a  ALS till 72901 så skänker du 100 kronor
  • Projekt MinE

För mer information, kontakta gärna:

Ulrika NordströmTelefon: 073-739 66 95
E-post: ulrika.nordstrom@umu.se