Publicerad: 2011-11-29

Alumn första kvinnliga rektorn för Uppsala universitet

NYHET Eva Åkesson, alumn från Umeå universitet, blir ny rektor för Uppsala universitet. Det beslutade regeringen i torsdags. Eva Åkesson blir samtidigt historisk då hon blir den första kvinnliga rektorn på det anrika lärosätet.

- Jag är väldigt glad och hedrad och ser mycket fram emot detta. Det är skönt att det är klart, nu kan jag på allvar börja förbereda mig för mitt nya uppdrag och avveckla det roliga uppdrag jag har haft här vid Lunds universitet, säger hon i en intervju med Sydsvenskan.

Eva Åkesson är utbildad vid Umeå universitet. Hon började studera på kemistlinjen hösten 1981 och tog sin doktorsexamen i fysikalisk kemi 1989. Hon lämnade Umeå för flytt till Lund 1996, där hon blev involverad i arbetet med att bygga upp en forskargrupp. Idag är Eva Åkesson prorektor vid Lunds universitet där hon haft ett särskilt ansvar för utbildningsverksamheten.

Eva har fortsatt hålla kontakten med Umeå universitet, bland annat genom Umeå universitets alumnnätverk varifrån hon regelbundet får nyheter om vad som är på gång. Dessutom har dottern flyttat till Umeå för att plugga juridik.

Eva Åkesson tillträder sin nya post den 1 januari 2012. Umeå universitet hälsar grattis och önskar ett stort lycka till.

Redaktör: Jessica Bergström Grahn