Publicerad: 2014-03-06

Alumn från Umeå universitet är näringslivets mäktigaste kvinna

NYHET När tidningen Veckans Affärer rankar de 101 mäktigaste kvinnorna i svenskt näringsliv 2014 så toppas listan av Helena Helmersson – hållbarhetschef på H&M, tillika alumn från Handelshögskolan vid Umeå universitet.

Helena Helmersson. Foto: Mattias Bardå/pressbild.

Veckans Affärer motiverar utnämningen: ”Helena Helmersson driver den viktigaste framtidsfrågan i börsens största bolag. H&M:s hållbarhetschef är inte bara näringslivets mäktigaste kvinna 2014. Hon sitter också på en makt som sträcker sig långt utanför företagandets inskränkta gränser.”

"Ser inte mig själv som mäktig"

I en pristagarintervju säger Helena Helmersson att hon ser priset som ett tecken på uppskattning för H&M:s miljöarbete i länder som Bangladesh. Men hon poängterar också att det finns mycket kvar att uträtta:

– Är man ett stort företag som H&M måste man alltid sträva efter att bli lite bättre. Jag ser inte mig själv som mäktig, men jag är inte heller en person som skräms av ansvar, jag går igång på det, säger Helena Helmersson till Veckans Affärer.

Arbetat på H&M i 17 år

Helena Helmersson är född 1973 och kommer från Skellefteå. Hon läste Internationella ekonomlinjen på Handelshögskolan vid Umeå universitet och tog examen 1997. Kort därefter började hon arbeta på H&M.

Till hållbarhetschef utsågs hon 2010. I det jobbet ingår bland annat att sitta i ledningsgruppen för en koncern med över 100 000 anställda.

Aktiv USBE-alumn

Priset som Näringslivets mäktigaste kvinna överlämnades 5 mars vid en galatillställning på Grand Hotel i Stockholm.

I samma lokaler arrangerade Handelshögskolan vid Umeå universitet (USBE) en alumnträff i slutet av januari. Även då medverkade Helena Helmersson – då som talare på temat ”H&M:s globala ansvar”.

För Handelshögskolans del är hållbarhet ett viktigt profilområde idag: sedan i höstas arbetar man för att verksamheten ska miljöcertifieras enligt ISO14001-standarden.

Veckans Affärer: Näringslivets 101 mäktigaste kvinnor 2014

Redaktör: Jonas Lidström