Publicerad: 2017-12-08

Alumnen Robert Ringvall vann Stora FM-priset

NYHET Robert Ringvall, tidigare student på civilingenjörsprogrammet i energiteknik vid Umeå universitet, har i konkurrens med ett 40-tal andra deltagare vunnit första pris i studenttävlingen Stora FM-priset. Han vann juryns gillande med sin uppsats ”The Impact of Internet of Things on Building Services Engineering”. Priset på 50 000 kronor delades ut vid branschkonferensen Nordic Workplace i Stockholm.

– Det känns jättebra, säger Robert Ringvall om att ha tilldelats priset. Det är kul att folk är intresserade av Internet of Things och tycker att jag skrev ett bra arbete. Ett stort tack till ISS som gett mig priset och mina handledare på Umeå universitet och Ramböll.

Stora FM-priset delas ut av tjänsteföretaget ISS en gång om året och premierar de mest intelligenta och nytänkande akademiska C- eller D-uppsatserna inom facility management-området. Den totala prissumman är 100 000 kronor och i form av stipendier. Förstapristagaren får 50 000 kronor och ytterligare två uppsatser belönas med 25 000 kronor vardera. Juryn tilldelade Robert Ringvall förstapriset med motiveringen:

”Uppsatsen lyfter fram ett avgörande område för fm-branschens utveckling. Författaren visar på flera möjligheter med Internet of Things och utmanar synen på vad som verkligen skapar värde – och vad som inte skapar värde.”

De två andrapriserna gick till Lee Henriksson och Tina Malmros, Uppsala universitet och till Malin Dahlbom och Jakob Traung, Handelshögskolan i Göteborg.

Robert Ringvall tog examen vid civilingenjörsprogrammet i energiteknik vid Umeå universitet våren 2017.

Redaktör: Anna-Lena Lindskog