Publicerad: 2016-02-18

Alumner har skapat hyllat spel

NYHET Sommaren 2015 tog Coldwood dataspelsvärlden med storm när de presenterade spelet Unravel på världens största spelmässa, E3 i Los Angeles. Garnfiguren Yarny har tillsammans med de norrländska miljöerna gjort att många tagit spelet till sitt hjärta. På Umeåstudion Coldwood, som skapat spelet, arbetar många alumner från Umeå universitet.

– Det har varit en lång resa genom åren med Coldwood där vi inte alltid jobbat med exakt det vi tycker är roligast, säger Jakob Marklund som är teknisk chef på Coldwood Interactive och alumn från Umeå universitet.

– Till slut hade vi de ekonomiska resurserna att satsa på något som vi brann för. Och genom att, vi visat att vi är duktiga, komma med ett unikt projekt med state of the art-teknik och ha de rätta kontakterna i branschen så lyckades vi sälja in en spelbar demo av Unravel.

Redan innan Unravel lanserades den 9 februari i år hade spelet vunnit över 20 priser. Dess huvudperson är Yarny, en liten karaktär skapad av en enda garntråd som nystas upp – det vill säga ”unravels” – när den rör sig. Målet har varit en mindre och mer personlig produktion än tidigare.

Huvudpersonen Yarny i spelet Unravel.

Miljöerna i spelet är inspirerade av Umeås omgivning och kanske är det inte så konstigt eftersom de flesta av de som arbetat med spelet har studerat i Umeå, och alla bor här. Av Coldwoods 14 anställda är åtta alumner från Umeå universitet. Istället för påhittade miljöer har tanken varit att visa upp den natur de känner till och älskar. Idén fick företagets kreative chef på campingsemester med familjen, då han också skapade den lilla garnfiguren av garn och ståltråd.

– Martin Sahlin, som är en sällan skådad naturbegåvning, har varit ovärderlig och lyckats förmedla vår vision av spelet både ut till allmänheten och till vår förläggare, Electronic Arts. De senare har också gjort ett utmärkt jobb med att lyfta fram våra unika talanger och vårt lokala fokus, trots att de är en gigant på den globala marknaden, säger Jakob, som studerat teknisk datavetenskap och fysik vid Umeå universitet.

Efter universitetet arbetade han först på spelbolaget Daydream Software i Umeå. År 2003 startade han Coldwood tillsammans med fyra andra spelutvecklare som varit i branschen ett tag. Som teknisk chef försöker han nu ha en långsiktig bild av vad som behöver utvecklas av programmerarna på företaget, men arbetar även i projekten där han också kodar själv.

– Det roligaste med mitt jobb är att få jobba i ett mindre team där det är möjligt att hela tiden ha en bild av hela projektet, både när det gäller det tekniska och det artistiska. Vi jobbar väldigt nära varandra och det är en flytande gräns mellan vad som är programmering, design och artistiskt arbete, berättar Jakob Marklund.

Jakob Marklund, grundare och teknisk chef på Coldwood

Han beskriver sig själv som en teoretiker och förklarar hur han njöt av de mer abstrakta kurserna i matematik och fysik. Mot slutet av studierna uppskattade han att jobba med duktiga forskare och känna sig delaktig i forskningen.

– Förutom detta så hade jag extremt kul vid sidan om studierna!

För den som själv funderar på att starta eget har Jakob några handfasta tips.

– Stressa inte. Ta er tid att etablera er och jobba kanske först med uppdrag åt andra. När ni sedan ska sälja in er "stora" idé så kommer det att vara mycket enklare med trovärdigheten. Vi har aldrig sökt eller haft riskkapital, vilket har gjort oss sårbara när varje krona måste tjänas in – men samtidigt har vi kunnat styra vårt arbete mot våra egna mål, ingen annans!

Film från presskonferensen på E3 2015

Inspirationen bakom Yarny