Publicerad: 2021-09-16 Uppdaterad: 2023-03-30, 15:23

Amanuenser bidrar i undervisningen – och utvecklas personligen

NYHET Parallellt med sina egna studier hjälper amanuenser till i undervisningen – med alltifrån matematikgenomgångar i smågrupper till att ordna digitala utställningar. De senaste åren har teknisk-naturvetenskapliga fakulteten satsat på att anställa amanuenser vid fler institutioner än tidigare.

Text: Anna-Lena Lindskog

Vi är resurser för lärarna, till exempel på stora kurser så att man kan ha lektioner i mindre grupper.

– Det är väldigt lärorikt på så sätt att man lär sig att leda en grupp, att prata inför folk och att vara naturlig i en sån situation. Det tror jag kan vara jättebra inför arbetslivet. Jag tycker också att det är ett perfekt jobb att ha när man pluggar, man behöver inte ta sig iväg någonstans eftersom man pluggar och jobbar på samma ställe, säger Amanda Rudälv, amanuens vid Institutionen för matematik och matematisk statistik.

Amanuenser har sedan länge funnits på flera av fakultetens institutioner, men inte på alla. Under 2020, när coronapandemin gjorde att utbildningskommittén inte kunde dela ut resemedel för konferenser, omfördelades pengarna i stället till amanuenser i syfte att öka kvaliteten i utbildningarna.

Karina fokuserar på kommunikation

Arkitekthögskolan är en av de institutioner som inte tidigare haft amanuenser. Där jobbar nu masterstudenten Karina Gataullina på tio procent. Karina och hennes partner flyttade till Umeå från Prag, efter att vänner som läst arkitektur i Umeå talat gott om staden och utbildningen. I Prag drev Karina och hennes kompisar vid sidan av studierna ett ideellt projekt med att undervisa i design för gymnasieelever. I projektet jobbade hon mycket med kommunikationsinsatser för att göra projektet känt hos allmänheten.

– När uppdraget på Arkitekthögskolan annonserades ut stod det att man skulle jobba mycket med kommunikation vilket passade mig perfekt.

Nu har Karina Gataullina och den andra amanuensen, Navid Ghafouri ,nästan självständigt hand om skolans Instagramkonto, där studenterna under pandemin visat upp sina examensprojekt digitalt.

– Vi kurerade alla inlägg så att besökarna skulle känna det som om de besökte Arkitekthögskolan på riktigt. Vi jobbar också med olika publikationer som skolan har.

Ökat driv och förståelse för universitetet

Att vara amanuens är väldigt givande, tycker hon. Dels ger det ökad förståelse för hur universitetet fungerar, men också ökat driv i de egna studierna och personlig utveckling.

– När skolpersonalen intervjuade mig inför höstens uppdrag tyckte de att de såg en annorlunda Karina nu, mer säker på mig själv. Det känns också viktigt att få representera de andra studenterna och se till att deras arbeten tas om hand och visas upp på ett bra sätt.

Amanda Rudälv och Andreas Granath är amanuenser på matematikinstitutionen och fungerar som hjälplärare.

– Vi är resurser för lärarna, till exempel på stora kurser så att man kan ha lektioner i mindre grupper, berättar Andreas. Förra året var jag på basåret och det var så pass många studenter att vi hade fem lektionsgrupper.

Han och Amanda går runt och hjälper studenterna medan de räknar, men håller också genomgångar i hela gruppen eller ansvarar för så kallade räknestugor. De är anställda på 25 procent och tycker att uppdraget går fint att kombinera med de egna studierna.

– Även om det är mycket förberedelser kan du göra jobbet när som helst, utom de schemalagda passen, säger Amanda som går fjärde året på civilingenjörsprogrammet i industriell ekonomi. Vi har också ett amanuenskontor vi kan använda, där kan vi sitta när vi vill.

Utvecklar virtual reality i kemikurser

Konstantinos Magkakis, amanuens på Kemiska institutionen, har haft ett lite annorlunda uppdrag. På institutionen pågår ett projekt med att använda VR-glasögon för att studera molekyler och andra kemiska strukturer. Under sommaren har han utforskat hur glasögonen kan användas optimalt, konstruerat övningar och kikat på hur virtual reality kan integreras i fler kemikurser.

– Det har varit en jättebra erfarenhet för mig, först och främst för att projektet är superintressant och väldigt engagerande. I höst börjar jag som doktorand inom strukturbiologi och att kunna titta på molekyler i 3D är till stor hjälp även i det arbetet, säger Konstantinos Magkakis.

Som doktorand kommer han också att undervisa och hålla i en hel del övningar där studenterna använder VR-glasögon.

För Konstantinos är amanuenstiden över, medan Karina och Amanda fortsätter och Andreas gör sin sista termin.

– Jag skriver examensarbetet efter jul, säger han. Men, uppdraget har fått mig att inse att undervisning är något jag kanske vill fortsätta pyssla med. Mitt mål nu är att hamna i akademin och få jobba vidare som forskare och lärare. Amanuenstiden har gett mig möjlighet att se vilka projekt som finns och jag har fått en bra inblick i hur det fungerar på institutionen.

”Lärorikt och givande”

Inför 2021 sökte utbildningskommittén mer medel för amanuenser, vilket gjort att fler studenter haft sådana uppdrag, bland annat för att assistera vid utbildning via Zoom. Utbildningskommittén ser stora fördelar med att använda amanuenser i undervisningen och hoppas därför kunna fortsätta satsningen.

– Det är ett lärorikt och givande uppdrag för studenterna som arbetar som amanuenser, men det underlättar självklart också för lärarna, säger Karolina Broman, ordförande i utbildningskommittén. Förhoppningen är att mer medel ska kunna tilldelas i framtiden för amanuenser och att goda exempel på hur dessa kan användas för att öka utbildningskvaliteten kan spridas mellan institutionerna.