Publicerad: 2012-03-02

Ambassadörer lotsar blivande studenter rätt

NYHET Att vara studentambassadör innebär att hjälpa blivande studenter att hitta rätt utbildning. På köpet hittar man sig själv och växer som människa, säger Emilott Lantz som startat teknisk-naturvetenskapliga fakultetens ambassadörsteam.

- Själv har jag förut alltid varit jätterädd för att stå på scen och prata inför folk, så jag har lärt mig otroligt mycket av det här uppdraget, säger hon.

Emilott kommer från Stockholm och började läsa teknisk fysik vid Umeå universitet hösten 2007. Drivet att engagera sig i samhällsfrågor har hon alltid haft – och hon hann knappt landa i Umeå förrän hon fann sig indragen i studentkårens arbete. Redan första terminen kom hon med i teknisk fysiks PR-grupp och tillsammans med fysikerna Patrik Norqvist och Krister Wiklund turnerade hon på gymnasieskolor i Stockholm.

Med på mässor

– De körde en show de kallar ”Hollywoodfysik” och jag berättade om hur det är att plugga teknisk fysik.

På den vägen är det, i dag är Emilott Lantz ivrig påhejare av fakultetens team med fem ambassadörer. Alla har fått en gedigen utbildning, förutom att vara experter på de utbildningsprogram de själva går är de väl förtrogna med övriga tekniska och naturvetenskapliga utbildningar.

– Man lär sig mycket mer om universitetet som man inte lär sig om man bara går på sitt program, säger ambassadören Nina Runeke som läser civilingenjörsprogrammet i interaktion och design.

Studentambassadörerna finns med på olika mässor och informationsdagar för blivande studenter, Teknikåttan och andra publika arrangemang. De tar också hand om gymnasieelever som besöker universitetet genom Student för en dag.

Kul att ge tips och råd

– Jag tycker det är kul att få förmedla mina kunskaper och ge tips och råd till blivande studenter som jag själv inte fick när jag skulle söka, säger Camilla Winka som också pluggar interaktion och design.

En sak ambassadörerna alltid framhåller när de träffar gymnasieelever är att det i Umeå är lätt att sätta ihop sin egen utbildning genom att välja kurser.

– Det är också viktigt att ställa sig i bostadskö tidigt, även om man inte vet om man tänker plugga eller om det blir just i Umeå, säger Camilla Winka.

Emilott Lantz beskriver ambassadörernas uppdrag som en korsning mellan ideellt engagemang och extraknäck, ambassadörerna får förstås betalt för sin insats.

Hur hinner ni med när ni samtidigt pluggar på heltid?

– Om man disponerar sin tid effektivt har man hur mycket tid som helst till annat, säger Matilda Linse som går första år på civilingenjörsprogrammet i energiteknik.

– Många studenter har extrajobb, säger Emilott Lantz. Dessutom tror jag att man i Umeå har tid på ett annat sätt än i större studentstäder, de flesta behöver till exempel inte pendla lång väg varje dag.

”Man hittar sig själv”

Hon och de andra ambassadörerna tycker att uppdraget är både kul och utvecklande. De får också kontakter och meriter som är bra att kunna visa upp i sin CV.

– Man hittar sig själv och lär sig också hantera olika människor, tycker Mariam Shirdel som går femte året på teknisk fysik. En del man träffar ställer kanske bara en enda fråga, men vill egentligen ha svar på tio och då får man försöka fånga upp det på något sätt!

Text och foto: Anna-Lena Lindskog

Bildtexter:
Studentambassadörernas uppdrag är att lotsa blivande studenter rätt. Från vänster Nina Runeke, Mariam Shirdel, Camilla Winka och Matilda Linse. På bilden saknas Pedro Lopes från Portugal, masterstudent i molekylärbiologi som under våren ansvarar för Student för en dag.

Emilott Lantz i Umeå universitets monter på utbildningsmässa för gymnasieelever i Umeå. Emilott har startat teknisk-naturvetenskapliga fakultetens team av studentambassadörer.

Redaktör: Ingrid Söderbergh