Publicerad: 2015-06-10

Ambassadörsbesök vid Umeå universitet

NYHET Under tisdagen den 9 juni besökte den franske ambassadören Jacques Lapouge Umeå universitet. MIMS och Konstnärligt campus var några av hållplatserna vid besöket.

Dagen började med rundtur på Bildmuseet med Brita Täljedal, museiintendent, som guide, med bland annat en förhandsvisning av den nya utställningen Mien Meo Mieng / Samtida konst från Vietnam, som öppnar den 14 juni och en träff med några av utställningens konstnärer.

Vidare mötte man Maria Göransdotter, prefekt vid Designhögskolan, som presenterade verksamheten och visade den pågående examensutställningen. Senare fortsatte besöket med att professor Ann Öhman presenterade den genusvetenskapliga forskningen vid Umeå universitet.

Fr v Caroline Sjöberg, Jacques Lapouge, Maria Göransdotter, Michel Gautier, honorärkonsul i Västerbotten och Lena Gustafsson. Foto: Ulrika Bergfors Kriström, UmU

Dagen innefattade även en visit på MIMS där professor Bernt Eric Uhlin informerade om verksamheten och nordisk EMBL Partnership for Molecular Medicine och Emmanuelle Charpentiers upptäckt av CRISPR-Cas9 mekanismen. Ambassadören fick även träffa två doktorander från Frankrike som forskar vid institutionen för molekylärbiologi.

Redaktör: Per Melander