Publicerad: 2005-05-13

Ämne i bröstmjölk stoppar papillomvirus

NYHET Ett protein som är vanligt i bröstmjölk kan effektivt förhindra infektioner av papillomvirus, skriver Peter Drobni i den avhandling han försvarar vid Umeå universitet den 20 maj.

Utöver vanliga kondylom, dvs. vårtor vid framför allt könsorganen, orsakar mänskligt papillomvirus ca 500 dödsfall årligen i Sverige pga. livmoderhalscancer. Drobni tillhör en forskargrupp som för första gången i världen påvisat att laktoferrin, som bl.a. finns i bröstmjölk, är ytterst verksamt för att reducera infektioner av detta virus.

Idag finns det få antivirala preparat som effektivt kan förhindra vårtor och kondylom. Genom en helt nyutvecklad metod och med odlade celler visar avhandlingen att laktoferrin från antingen människo- eller komjölk effektivt reducerar både antalet viruspartiklar som är bundna till celler och antalet partiklar som lyckats ta sig in i en värdcell. Avhandlingen visar att papillomvirus använder heparansulfat, ett slags speciella sockerstrukturer på cellytan, för att fästa där.

Genom att tillsätta heparansulfat till virus före angreppet reducerade man antalet infekterade celler genom att det lösta heparasulfatet band till viruspartiklarna och på så sätt hindrade dem att binda till värdcellerna. Dessa resultat leder till ökad kunskap om vilka mekanismer papillomvirus använder för infektion och kan därmed leda till utveckling av nya läkemedel.

Peter Drobni är född och uppvuxen i Grängesberg, utbildad till molekylärbiolog i Umeå och numera doktorand vid avdelningen för virologi, tel. 076-813 84 73, epost: peter.drobni@climi.umu.se

Avhandlingen läggs fram vid Inst. för klinisk mikrobiologi, virologi, och har titeln Papillomavirus Binding and Entry. The heparan sulfate receptor and inhibition by lactoferrin.

Disputationen äger rum kl 09.00 i Major Groove, by. 6L, NUS. Fakultetsopponent är professor Pierre Coursaget. Laboratoire Virus, Vectorisation et Imagerie de Ciblage, Frankrike.

Redaktör: Hans Fällman