Publicerad: 2017-10-13

Anders Eklund får Svenska Läkaresällskapets pris för medicinteknisk forskning

NYHET Vid Medicinteknikdagarna i Västerås den 10 oktober gav Svenska Läkaresällskapet Erna Ebelings pris till Anders Eklund, professor i medicinsk teknik vid Institutionen för strålningsvetenskaper, Umeå universitet, och Centrum för medicinsk teknik och strålningsfysik (CMTS) vid Västerbottens läns landsting.

Anders Eklund fick priset och 30,000 kr i prispengar för sin ”framstående forskning och viktiga innovationer gällande fysiologiska tryck och flöden, främst inom ögonområdet och det centrala nervsystemet.”  Enligt prismotiveringen bör det uppmärksammas ”att den högklassiga forskningen har haft stor patientnytta och resulterat i nya produkter och företag.” Priskommitté för priset är Svenska Läkaresällskapets sektion för medicinsk teknik och fysik.

– Att få detta pris är naturligtvis ett fint erkännande till den tvärvetenskapliga medicintekniska forskning som vi bedriver i Umeå, säger Anders Eklund.
– Här finns en samarbetsanda mellan universitet och landsting och mellan forskare inom teknik och medicin som är unik i landet och som gjort denna och liknande forskning möjlig. Jag vill naturligtvis fortsätta bygga på denna miljö för att än mer etablera Umeå som ett starkt nationellt och internationellt centrum för medicinteknisk forskning, utveckling och utbildning. Detta centrum ska karaktäriseras av kliniknära forskning där vi skapar framtidens medicinteknik med patienten i fokus.

Läs mer om SLSs pristagare

För mer information, vänligen kontakta:

Anders Eklund, Institutionen för strålningsvetenskaper, Umeå universitetTelefon: 090-785 4024
E-post: anders.eklund@umu.se

Redaktör: Daniel Harju