Publicerad: 2014-01-13

Andreas Johansson / Place Position

NYHET På söndag 19 januari kl 14 öppnas två nya utställningar på Bildmuseet. En av dem är Andreas Johansson / Place Position, ett popup-landskap i storformat som konstnären skapat för Bildmuseet.

(Samma dag öppnas även en utställning med Berlinbaserade konstnären Thilo Frank. Läs om den här.)

Andreas Johanssons illusoriskt tredimensionella landskap återger förfallna, övergivna områden. Han använder sig av collageteknik och utgår ifrån fotografier av den egna närmiljön som han klipper isär och fogar samman till nya sammanhängande helheter. På så sätt skapar han fiktiva platser som relaterar till tidigare verkliga händelser och verksamheter men är helt konstruerade – oåtkomliga, hemlighetsfulla miljöer mellan verklighet och dröm.

Konstnären har tidigare presenterat sina landskap i form av popup-böcker, där motiven vecklas ut när pärmarna öppnas. För Bildmuseet har han skapat det helt nya verket Place Position, ett popup-landskap i storformat. Med hjälp av illusoriska knep och tekniker som förekommit inom arkitektur och trädgårdskonst sedan årtusenden har han manipulerat perspektivet och förvrängt storleksförhållanden. Platsen är storslagen men oåtkomlig, den existerar bara när den ses från en viss vinkel. Försöker man ta sig in i den eller ser den från ett annat håll försvinner den.

Återkommande motiv i Andreas Johansson arbeten är öde, sönderfallande miljöer i utkanten av det urbana landskapet. De gestaltar samhällets baksida men också eskapistiska drömmar, minnen från ungdomstiden om bortglömda, mytiska områden bortom regler och kontroll.

Andreas Johansson är född 1977, numera bosatt och verksam i Malmö. Efter studier på Konsthögskolan i Malmö har han deltagit i utställningar bland annat i Stockholm, Malmö, Köpenhamn, Arles och Hannover.

För ytterligare information, kontakta

Lisa Lundström, intendent Bildmuseet