Publicerad: 2019-10-25

Ann Edholm / Tungan på ordet

NYHET Bildmuseet presenterar konstnären Ann Edholm­ i en utställning med målningar, skisser och collage. Med sina grafiska, geometriska former kan hennes stora, färgstarka målningar tyckas helt abstrakta, men här finns tolkningar av konsthistoria och medeltida legender, av judiska deportationer under nazismen och hennes mors minnen från andra världskrigets Berlin.

I november slår Bildmuseet upp dörrarna till två nya utställningar: Ann Edholms separatutställning Tungan på ordet och grupputställningen Design Matters. Välkommen till pressvisning och presentation av båda utställningarna på torsdag 14 november 10:00-12:00.

(Pressmeddelande om Design Matters finns här)

Ann Edholm vill att hennes målningar ska upplevas som ett möte med en människa, direkt och fysiskt. Med sina grafiskt tydliga, geometriska former kan de vid första anblicken tyckas helt abstrakta, men Edholms bildvärld utgår från mänskliga erfarenheter och innehåller kulturella och symboliska referenser. Med oljefärg blandad med vax, pålagd i tunna lager på lager ger hon sina målningar en fysisk, kroppslig materialitet.

Bildmuseet presenterar delar ur Ann Edholm­s serie målningar Tungan på ordet (2003–2011), samt skisser och collage. Några av de stora målningarna visas här offentligt för första gången. I verken finns tolkningar av konsthistoria och medeltida legender, av judiska deportationer under nazismen och hennes mors minnen från andra världskrigets Berlin.

Ann Edholm (f. 1953) bor och arbetar i Nyköping. Hon är utbildad vid Gerlesborgsskolan och Kungl. Konsthögskolan i Stockholm. Hon har varit professor i måleri vid Kungl. Konsthögskolan och Konsthögskolan Valand i Göteborg, och gästprofessor vid Konsthögskolan, Umeå universitet.

Ann Edholm finns bland annat representerad på Moderna museet, Göteborgs konstmuseum och Statens konstråd. Sedan 80-talet har hon haft ett stort antal utställningar och offentliga uppdrag. För Umeå universitet skapade hon 1998 på uppdrag av Statens konstråd det platsspecifika verket Tango d’amour: fem målningar på duk placerade runt den centrala ljusgården i Lärarutbildningshuset. 2013 genomfördes hennes vinnande förslag till en monumental ridå för en av de stora salarna i Förenta Nationernas högkvarter i New York. 2018 tilldelades Ann Edholm Bildkonstnärsfondens Stora stipendium.

Pressvisning: Torsdag 14 november 10:00-12:00 (OSA)
Museichef Katarina Pierre hälsar välkommen till pressvisningen. Curatorerna Brita Täljedal och Anders Jansson presenterar utställningarna i samtal med konstnären Ann Edholm och designerna Jesper Eriksson, Jenny Nordberg, Maurizio Montalti och Aleksi Vesaluoma från Caracara.

Pressbilder: www.bildmuseet.umu.se/pressbilder

Art Friday med vernissage: Fredag 15 november 17:00-21:00
Konstnären Ann Edholm finns på plats under vernissagekvällen, liksom designerna Jesper Eriksson, Jenny Nordberg, Maurizio Montalti och Aleksi Vesaluoma från Caracara, medverkande i utställningen Design Matters som invigs samma kväll. Presentationer och samtal 19:00. Café/bar och gäst-DJ: Boys.

För ytterligare information, kontakta gärna
Brita Täljedal, museiintendent/curator Bildmuseet
brita.taljedal@bildmuseet.umu.se, 090-786 7714