Publicerad: 2013-04-26

Anna Clark, Australian Centre for Public History, gästar institutionen för idé- och samhällsstudier 20 april t.o.m. 20 juni

NYHET Anna Clark vid Australian Centre for Public History vid University of Technology, Sydney, Australien, är gästprofessor vid institutionen för idé- och samhällsstudier och miljön Historia med utbildningsvetenskaplig inriktning under perioden 20 april t.o.m. 20 juni 2013. Under sin vistelse vid institutionen kommer hon bland annat undervisa inom forskarskolan ”Historiska medier” och presentera sin forskning vid seminariet i historia med utbildningsvetenskaplig inriktning.

Anna Clark är verksam vid Australian Centre for Public History vid University of Technology, Sydney, Australien. Hennes forskning rör sig främst inom australiensisk historia med utbildningsvetenskaplig inriktning och hon har publicerat ett flertal titlar inom ämnet, den senaste History’s Children: History Wars in the Classroom (UNSW Press, 2008).

Clark gästar institutionen för idé- och samhällsstudier och forskarmiljön Historia med utbildningsvetenskaplig inriktning under perioden 20 april t.o.m. 20 juni 2013. Under sin tid vid institutionen är Anna huvudlärare i forskarutbildningskursen ”Historiedidaktik” som ges inom ramen för forskarskolan ”Historiska medier”. Hon kommer också att presentera sin forskning på seminariet i Historia med utbildningsvetenskaplig inriktning den 15 maj under titeln ”Connecting to the past: how Australians see their history”. Hennes gästforskarvistelse möjliggörs av det universitetsfinansierade programmet Utbildningshistoria med historiedidaktik.

Läs mer om Anna ClarkInstitutionen för idé- och samhällsstudierHistoria med utbildningsvetenskaplig inriktning

Kontakt

Anna Larsson, docent och universitetslektor Biträdande föreståndare för forskarskolan Historiska medier Institutionen för idé- och samhällsstudier Umeå universitet Telefon: 090-7865424

Redaktör: Sandra Olsson