Publicerad: 2014-05-22

Anna Stigsdotter Neely får årets pedagogiska pris

NYHET Studenterna på psykologprogrammen har i år valt Anna Stigsdotter Neely att få ta emot Psykologiska föreningens pedagogiska pris.

- Jag är rörd och oerhört tacksam för detta pris, säger Anna. Det är faktiskt det finaste pris man kan få, när det kommer från studenterna. Och eftersom vi jobbar tätt ihop i arbetslaget, kan man se det som ett pris till oss alla.

I motiveringen står det: ”För hennes förmåga att förklara avancerad neuropsykologi på ett lättförståeligt sätt och få oss studenter att bli genuint intresserade. Hennes positiva energi och synsätt bidrar till föreläsningar utöver det vanliga”.

Anna undervisar på kursen Kognitiv neuropsykologi som ska ge fördjupade teoretiska och praktiska kunskaper inom området för kognitiv neuropsykologi utifrån neurovetenskaplig och klinisk neuropsykologisk forskning. Hon vet att studenterna kan tycka att kursens innehåll verkar svårt och krångligt inledningsvis, med bland annat alla nya begrepp som introduceras. Med hjälp av de andra i lärararlaget försöker hon förklara ämnet, så att det ska gå lättare att förstå. Hon tycker om att undervisa på kursen och anser själv att hon har världens bästa jobb.
- Jag möter kanonstudenter varje termin och då är det enkelt att bli fylld av energi. Och sånt smittar av sig.