Publicerad: 2013-11-29

Anna Valtonen blir dekan på Aalto-universitetet

NYHET Designhögskolans rektor Anna Valtonen blir ny dekan för Högskolan för konst, design och arkitektur vid Aalto-universitetet i Helsingfors. Hon påbörjar sitt nya uppdrag den 1 mars 2014.

– Det är med vemod som jag kommer att lämna den fantastiska atmosfär som finns på Designhögskolan och alla talangfulla studenter och medarbetare, säger Anna Valtonen, som nu blickar framåt mot nya utmaningar.

Den 1 mars 2014 kliver hon på ett femårigt uppdrag vid Aalto-universitet. Hon blir då dekan för Högskolan för konst, design och arkitektur, den största högskolan i Norden inom sitt område och en av de mest ansedda konstindustriella högskolorna i hela världen. Därmed kommer hon att leda en verksamhet med 480 anställda och närmare 2800 studenter. Uppdraget innebär också att hon blir medlem av Aalto-universitets ledningsgrupp.

Anna Valtonen tillträdde sin tjänst som rektor vid Designhögskolan hösten 2009 och har starkt bidragit till att flytta fram högskolans positioner. I år blev Designhögskolan överlägsen världsetta i designtävlingen IDEA, International Design Excellence Awards 2013. Dessutom fick Designhögskolan högst rankning på Red Dots lista över europeiska och amerikanska skolor.
– Anna Valtonen har gjort ett fantastiskt arbete som rektor för Designhögskolan och jag vill tacka henne för de insatser hon gjort och önska henne varmt lycka till i sin fortsatta karriär. Även om hon slutar vid Umeå universitet ser jag fram emot ett fortsatt gott samarbete med henne och Aalto-universitetet, säger Lena Gustafsson, rektor vid Umeå universitet.

Aalto-universitet är sedan tidigare ett välbekant lärosäte för Anna Valtonen. Sedan 2008 har hon varit medlem i universitetets styrelse. Hon har dessutom disputerat vid Konstindustriella högskolan i Helsingfors, som numera är en del av Aalto-universitetet.

Umeå universitet kommer nu att påbörja rekryteringen av en ny rektor för Designhögskolan.
– Designhögskolan är internationellt tongivande inom industridesign och har utbildningar i världsklass. Det gör att vi har stora möjligheter att rekrytera en toppkandidat, säger Lena Gustafsson.

För ytterligare information, kontakta:

Lena Gustafsson, rektor vid Umeå universitet

Anna Valtonen, rektor för Designhögskolan