Publicerad: 2008-10-06

Ännu en hedersdoktor vid Umeå universitet får Nobelpris i medicin

NYHET Harald zur Hausen, som idag tilldelades hälften av årets nobelpris i fysiologi eller medicin, är sedan 1991 hedersdoktor vid Medicinska fakulteten, Umeå universitet, och har där kontakter med forskare vid enheten för virologi.

zur Hausen, född i Tyskland 1936, är professor emeritus och tidigare chef vid Deutsches Krebsforschungzentrum i Heidelberg, Tyskland. Han belönas med hälften av årets Nobelpris för sin upptäckt på 1980-talet av humant papillomvirus, HPV, som utöver vanliga vårtor (som är ett slags tumörer) också kan orsaka livmoderhalscancer.
Upptäckten har bland annat lett till de vacciner mot livmoderhalscancer som ges till unga kvinnor. I Sverige har Socialstyrelsen föreslagit att HPV-vaccination av flickor i årskurs fem och sex ska införas i det allmänna vaccinationsprogrammet från 2009.

På 1980-talet samarbetade zur Hausen nära med tre forskare vid Umeå universitet: Gynekologen Eva Rylander, virologen Göran Wadell och patologen Lars Bjersing just kring papillomviruset och dess betydelse för uppkomsten av cancer. Senare har han också haft samarbete med virologen Magnus Evander, Inst. för klinisk mikrobiologi. Fortfarande pågår ett utbyte av kunskap, material och diskussioner.

Det här är andra gången på kort tid som en hedersdoktor vid fakulteten får Nobelpris.: Professor Roger D. Kornberg, Stanford University, USA, var hedersdoktor sedan 2003 när han fick 2006 års pris i kemi. Han besökte Umeå i samband med prisutdelningen i december det året, se www.info.umu.se/Nyheter/Pressmeddelande.aspx?id=2474

För mer information om samarbetet med Harald zur Hausen, kontakta: Professor emeritus Göran Wadell Tel. 090-785 17 79
E-post goran.wadell@climi.umu.se Univ.lektor, docent Magnus Evander Mobil 076-800 70 78
E-post magnus.evander@climi.umu.se