Publicerad: 2008-09-24

Antalet studenter vid Umeå universitet fortsätter att öka

NYHET En avstämning mot antalet registrerade studenter vid Umeå universitet vid samma tid i fjol visar på en ökning med 475 fler studenter, 1,82 procent.

– Vi är väldigt glada över att så många väljer att studera vid Umeå universitet. Siffrorna visar att vi håller ställningarna som ett av landets populäraste universitet, säger prorektor Åsa Bergenheim.

Årets ökning är betydligt större jämfört med fjolårets som stannade vid 93 studenter vid avstämningen den 23 september.
– Fler studenter kommer att registrera sig även efter detta datum. Vi räknar därför med att vi kommer att ha drygt 29 000 studenter, inklusive forskarstudenter, vid årsskiftet, fortsätter Åsa Bergenheim.

Även om det är glädjande att antalet registrerade studenter fortsätter att öka så finns det lite smolk i glädjebägaren.
– Vi ser att fler registrerar sig på distanskurser och kortkurser det innebär att antalet helårsstudenter blir lägre jämfört med tidigare, vilket i sin tur innebär att vi får mindre pengar eftersom resurstilldelningssystemet bygger på antalet studenter omräknat till helårsstudier. Men det viktigaste är förstås att fler och fler väljer att studera hos oss. Det visar att vi är ett attraktivt lärosäte, förklarar Åsa Bergenheim.

Kontaktperson: Åsa Bergenheim, prorektor för grund- och forskarutbildning Umeå universitet Tel: 090 -786 79 49 Mobil: 0702-58 88 29
E-post: aasa.bergenheim@adm.umu.se

Redaktör: Carina Dahlberg