Publicerad: 2010-01-20

Antologi om väckelsen i litteraturen

NYHET En ny antologi uppmärksammar hur väckelsen speglas i texter av bland andra Emilie Flygare-Carlén, Selma Lagerlöf, H.C. Andersen och Sara Lidman.

Antologin Från Sara Greta till Lilla Svarta Sara: Väckelsen i litteraturen och väckelsens litteratur uppmärksammar hur väckelsen speglas i texter av Emilie Flygare-Carlén, Selma Lagerlöf, H.C. Andersen, Sara Lidman, Tore Nilsson och Åke Lundgren, liksom i 1800-talets engelskspråkiga reseskildringar.

Den behandlar även olika genrer i samfundens bokutgivning, som romaner, dagböcker, tidskrifter, missionsskildringar, julböcker och andliga sånger.

Författarna till de tretton artiklarna representerar discipliner som litteraturvetenskap, historia, idéhistoria, teologi och pedagogik. Redaktörer är litteraturvetaren Anders Persson, institutionen för kultur- och medievetenskaper, och historiker Daniel Lindmark, institutionen för idé- och samhällsstudier, Umeå universitet.

Läs mer om antologin Från Sara Greta till Lilla Svarta Sara: Väckelsen i litteraturen och väckelsens litteraturbokförlaget Artos webbplats. Recensionsexemplar kan beställas från förlaget. För ytterligare information om antologin, kontakta gärna redaktörerna:

Professor Daniel Lindmark
Tel 090-786 6250 eller e-post daniel.lindmark@historia.umu.se