Publicerad: 2010-10-07

Är din vän på nätet verkligen en vän?

NYHET Det förekommer att personer missbrukar sociala mediers tjänster och använder dem för bedrägliga ändamål. En okänd person använde sig av universitetsdirektör Lars Lustigs namn på Facebook och agerade under falsk identitet.

– Jag blev kontaktad av medarbetare på universitetet som informerade mig om att det fanns en profil i mitt namn på Facebook som inte verkade korrekt. Jag har ingen profil på Facebook så någon annan måste ha använt mitt namn och uppträtt som mig, säger Lars Lustig.

Andra exempel på missbruk är falska grupper på Facebook där man lockar till sig medlemmar till gruppen som plötsligt byter namn till något helt annat. Att människor agerar på det här sättet är svårt att förhindra, men vad gör man om man drabbas?

– Vår säkerhetsorganisation på universitetet hjälpte mig att ta bort den falska profilen från Facebook och informerade de personer som trodde att jag var Lars Lustig på Facebook.

Om du drabbas av missbruk, kontakta de ansvariga för tjänsten och be dem vidta nödvändiga åtgärder.

Mer information på: www.anstalld.umu.se/sociala-medier och på www.datainspektionen.se/fragor-och-svar/ sociala-natverk-pa-webben/

Redaktör: Anette Olofsson