Publicerad: 2016-04-08

Är du student och vill utveckla dina affärs och produktidéer?

NYHET Sammes stiftelse utlyser varje år stipendier som ger studenter möjlighet att utveckla egna idéer, idéer som hämtats från företag eller för att förbereda för övertagande av befintligt företag.

Följande stipendier finns att söka:

Idéstipendiet är ett stipendium på 1 000 kronor. Stipendiet ska resultera i en beskrivning av en affärsidé och vilken typ av utveckling den kan leda till. Stipendiet söks vanligtvis på hösten.

Affärsstipendiet är ett startstipendium till en eller flera personer som startar eller är på väg att starta företag. Stipendiet bidrar till ytterligare kompetensförstärkning och ökar möjligheten för en lyckosam start av företaget. Stipendiet kan vara högst 50 000 kr och söks vanligtvis i april månad.

Stipendium för sommarföretagare ger möjlighet att på heltid jobba med sitt projekt under sommarferien och på så vis tillföra ytterligare kompetens. Lokalerna på Campus Skellefteå är basen för sommarföretagarens arbete under sommaren. Arbetet bedrivs självständigt men coachande resurser finns via Innovation Västerbotten/START, Nyföretagarcentrum, LTU Business, Connect och ABI. Under perioden som sommarföretagare ingår obligatoriska utbildningsinslag. Sammes stiftelse kan stödja med 25 000 kronor samt ersättning för vissa omkostnader för ett begränsat antal sökande.

Sista ansökningsdag är 17 april.

Redaktör: Malin Vikström