Publicerad: 2017-05-30

Årets första TN Magasin är här!

NYHET Klimatförändringar, ny teknik med smarta glasögon och sophantering vid rymdfärder är några av temana i årets första nummer av teknisk-naturvetenskapliga fakultetens tidning TN Magasin.

I tidningen möter du också Lynda Mutesi Rwanyarare, arkitekt från Uganda, som vidareutbildar sig på Arkitekthögskolan i Umeå, kan läsa om ny forskning som visar vad som styr unga laxar att vandra ut i havet och hur varmare klimat påverkar fisk- och fågelarter i norr.

Kemisten Stina Jansson har fått medel från Vinnova för att forska i sex månader vid NASA:s labb på Kennedy Space Center i Florida, USA. Hennes projekt är kopplat till ett större projekt om att under framtida rymdfärder kunna omvandla sopor till bränsle.

Fysikern Martin Rosvall skriver i sin krönika om vikten av kritiskt tänkande för att syna rent skitsnack och villfarelser i dagens svårnavigerande informationsvärld på nätet.

Läs TN Magasin nr 1 2017

Redaktör: Anna-Lena Lindskog