Publicerad: 2017-10-05

Årets Nobelpristagare i litteratur – mellan sanning och illusion

NYHET Intressanta, välskrivna och lättillgängliga, det säger Maria Lindgren Leavenworth, docent i engelsk litteratur vid Umeå universitet, om Nobelpristagaren Kazuo Ishiguros böcker.

Maria Lindgren Leavenworth

Vad är din spontana reaktion till att Kazuo Ishiguro får 2017 års Nobelpris i litteratur?

– Man funderar ju alltid på vem akademin ska välja, men just Ishiguros namn var inte ett av dem som låg närmast för mig. Så jag blev överraskad – men glad!

Vad skulle du säga kännetecknar hans författarskap?

– Hans böcker är sinsemellan ganska olika och faller i olika genrer, men han har ett intresse för att utforska gränsen mellan sanning och lögn, eller mellan sanning och illusion. Hans romaner berättas ofta från ett förstapersons-perspektiv och som läsare får man lära känna huvudpersonerna gradvis och själv inse deras styrkor och svagheter, och i vilken utsträckning man ska lita på vad de avslöjar. Ishiguro berättar det aldrig för oss rent ut.

Varför tycker du att man ska läsa hans böcker?

– För att de är intressanta och välskrivna, så klart! Och för att de ger läsaren olika typer av utmaningar. Det gör ju många böcker, men Ishiguro är lättillgänglig.

Någon särskild av hans böcker du vill rekommendera?

– Jag tycker fortfarande väldigt mycket om hans kanske mest kända bok, Återstoden av dagen, som utspelar sig på den engelska landsbygden i tiden kring andra världskriget. Men jag vill också nämna Never Let Me Go, en dystopisk framtidsvision där människor klonas för andras överlevnad. Se där: två exempel som visar vilka olika typer av berättelser Ishiguro ger oss.

Hur aktuell är hans böcker i era olika kurser?

– På vår A-kurs i engelska läser våra studenter Återstoden av dagen. Jag tror de kommer tycka att det är roligt att få analysera ytterligare en bok av en Nobelpristagare (de läser också en roman av Toni Morrison). När vi pratar om Ishiguro i klassrummet återvänder jag ofta till ett citat som jag tycker är betecknande för hans författarskap: ”In the end, as a writer, I am more interested in what people tell themselves happened than what actually happened” (från CNN Book News 2000).

Redaktör: Per Melander