Publicerad: 2019-02-21

Årets svenska Bilderbok på Bildmuseet

NYHET Under Art Friday med Littfest fredag 15 mars öppnar Bildmuseet utställningen Årets svenska bilderbok / Kom hem Laila. Författaren och bilderboksskaparen Eva Lindström medverkar under vernissagen.

Pressvisning av utställningen från torsdag 14 mars enligt överenskommelse, liksom intervju med Eva Lindström och museiintendent Brita Täljedal, som också ingår i prisjuryn. Vernissageprogram fredag 15 mars kl. 19.00. Välkommen!

Varje vår utser en jury den bästa svenska bilderboken ur det gångna årets utgivning. Det här året går bilderbokspriset Snöbollen till Eva Lindströms Kom hem Laila, en varm och lekfull bildberättelse om äventyr och längtan. I prismotiveringen beskrivs en berättelse som ”förmår reducera text och bild tills det uppstår en plats där tanken kan röra sig fritt”. Löftesrika textrader samspelar med bilder av både lätthet och tyngd.

Eva Lindström tar emot utmärkelsen på fredag 15 mars på Littfest, Umeå internationella litteraturfestival. Samma kväll under Art Friday med Littfest öppnar Bildmuseet utställningen Årets svenska bilderbok / Kom hem Laila med skisser och originalbilder till vinnarboken.

Eva Lindström (f. 1952, Västerås) är bosatt i Stockholm och utbildad vid Västerås Konstskola och Konstfack, Stockholm. Hon har gjort en lång rad hyllade bilderböcker och är en inspiration och förebild för många andra bilderboksskapare. Tre av hennes böcker har filmatiserats. Bland många andra utmärkelser har Lindström tidigare tilldelats Elsa Beskow-plaketten, Expressens barnbokspris Heffaklumpen, En bok för allas humorpris och Augustpriset – som hon har nominerats till tolv gånger. Det här är andra gången som hon tar emot Snöbollen för årets bästa svenska bilderbok.

Pressbilder (Bildmuseets pressrum)
Mer om Art Friday med Littfest fredag 15 mars
Mer om bilderbokspriset Snöbollen

För att boka förhandsvisning och intervju, kontakta