Publicerad: 2009-10-02

Arkitekthögskolan invigd

NYHET Senast en arkitekthögskola invigdes i Sverige var för 43 år sedan. I höst var det äntligen dags igen. Då invigdes Arkitekthögskolan vid Umeå universitet.

Arkitekthögskolans rektor Peter Kjaer fick ta emot många gratulationer under invigningen av Arkitekthögskolan.
Foto: Richard Conway

– Det här är en fantastisk dag. Vi är tacksamma över att få vara pionjärer, det är inte lätt – men mycket roligt, sade Peter Kjær, rektor för Arkitekthögskolan, i sitt invigningstal. Han framhöll att vi kan förvänta oss att högskolans forskare och studenter kommer att göra skillnad i samhället.
Umeå universitets arkitektutbildning är den fjärde i Sverige som ger en fullvärdig arkitektexamen. I höst har de 60 första studenterna påbörjat den femåriga yrkesutbildningen, som tillfälligt huserar i Tullkammaren i centrala Umeå. Nästa år flyttar Arkitekthögskolan till en egen byggnad på Konstnärligt campus, ett område vid Umeälven som ska bli en mötesplats och en kreativ smältdegel för design, konst och arkitektur.

Umeå universitets rektor Göran Sandberg poängterade i sitt invigningstal att ett konstnärligt campus utan en arkitekthögskola skulle vara otänkbart.
– Tajmingen är lysande. År 2011 inviger vi Umeå universitets konstnärliga campus och 2014 blir Umeå kulturhuvudstad.

Läs mer: Dansk arkitekt leder nya Arkitekthögskolan

Redaktör: Karin Wikman