Publicerad: 2014-05-13

Arkitektstudent blir Umeå universitets Global Swede

NYHET Ali Reza Dossal, student på Arkitekthögskolan vid Umeå universitet, får utmärkelsen Global Swede. Vid en ceremoni på Utrikesdepartementet den 12 maj tog han emot sin utmärkelse.

Universitet och högskolor från hela landet har bjudits in att delta och nominera en kandidat till ceremonin. Syftet är att är uppmärksamma utländska studenter och deras betydelse som ambassadörer för Sverige.

Umeå universitet har nominerat Ali Reza Dossal som kommer från Karachi i Pakistan och som nu läser sin sista termin på Arkitekthögskolan.
– Ali Reza Dossal är en väldigt god ambassadör för Umeå universitet. Han har enastående studieresultat och är en kreativ och innovativ person som har ett tydligt hållbarhetsperspektiv i sitt arbete, säger Per A Nilsson, internationell strateg vid Umeå universitet.

Innan Ali Reza Dossal kom till Sverige i augusti 2012 arbetade han som frivillig med att utforma tillfälliga bostäder för pakistanska översvämningsoffer. Erfarenheten inspirerade honom att undersöka möjligheten till mer hållbara miljöer och experimentera med trä och miljövänliga material i arkitektoniska sammanhang.

– Utmärkelsen kom som en överraskning för mig. Det är självklart en stor ära att få representera Umeå universitet och mitt land Pakistan. Jag tycker att det är viktigt att uppmuntra fler och fler människor inom akademin att inspirera och överbrygga avstånd mellan kontinenter och mellan utbildningar, säger Ali Reza Dossal.

Han har konsekvent uppnått goda studieresultat och har ett starkt intresse för innovation och entreprenörskap.  Dessutom arbetar han som lärarassistent vid Humlab på Umeå universitet.

Global Swede är ett samarbete mellan UD och Svenska Institutet. I år fick 21 studenter vid svenska lärosäten ta emot utmärkelsen som består av ett diplom och en gåva. Prisutdelare vid ceremonin den 12 maj var handelsminister Ewa Björling och Svenska institutets generaldirektör Annika Rembe.

För ytterligare information, kontakta gärna:

Per A Nilsson, internationell strateg, Umeå universitetMobil: 070-236 62 30
E-post: per.nilsson@adm.umu.se