Publicerad: 2012-02-20

Arkitektstudenter får egen arbetsmarknadsdag

NYHET Efter en lyckad mässa på KTH i Stockholm förra året har Arkipelago spridit sig till landets övriga arkitektskolor. Nu har turen kommit till studenterna vid Arkitekthögskolan i Umeå.

- Det har saknats en dialog mellan arkitektstudenter och näringslivet. Vid stora arbetsmarknadsdagar blir arkitekterna ganska osynliga och fokus ligger mest på ingenjör-studenter, säger Josephina Wilson.

Det var efter att hon besökte mässan på KTH i Stockholm som hon insåg värdet av att anordna en på Arkitekthögskolan i Umeå. Nu är de elva studenter från Arkitekthögskolans näringslivsgrupp som arbetar med Arkipelago tillsammans med studentföreningen Tullkammaren.Karin Stenström och Josephina Wilson bakom Arkipelago

Syftet med en arbetsmarknadsdag är att ge studenter en möjlighet att få inblick i näringslivet och för företag att få en uppfattning om vilka resurser som finns att tillgå från universitetsvärlden.

-Att knyta kontakter med företag under mässan kan till exempel ge en praktikplats under sommaren, som i sin tur kan leda till något bra efter utbildningens slut, berättar Karin Stenström som också arbetar med Arkipelago.
-Samtidigt får företagen en chans att visa upp sig, sin nisch och få en uppfattning om vilka kompetenser som finns bland studenterna vid utbildningarna, säger Josephina Wilson.

Till Arkipelago Umeå kommer sammanlagt 17 företag med anknytning till arkitektbranschen, de flesta med lokal anknytning. Andra företag som gästar är de kontroversiella Archileaks och tidskriften Arkitektur.

-Vi hoppas att mässan ska fungera som en långsiktig kommunikation mellan skola och näringsliv, säger Josephina Wilson.

Arkipelago går av stapeln den 23:e februari vid Arkitekthögskolan i Umeå.

Arkieplago

Redaktör: Tina Andersson