Publicerad: 2013-03-06

Arkitektstudenter möter framtida arbetsgivare

NYHET Torsdagen den 7 mars är det dags för andra upplagan av Arkipelagos arbetsmarknadsdag inom arkitektur. Då får företag inom arkitektur och design möjlighet att presentera sin verksamhet och etablera personliga kontakter med högskolans närmare 200 studenter.

Arkipelago 2013 vill visa på den bredd och de möjligheter som arkitektyrket ger. Bakom arrangemanget står Arkipelago Umeå som är en del av Arkipelago Sverige, ett samarbete mellan arkitekturutbildningarna i Lund, Göteborg, Stockholm och Umeå och med Sveriges Arkitekter som huvudsamarbetspartner. Totalt gästas mässan av ett tjugotal företag.

– Förberedelserna för arbetsmarknadsmässan har pågått sedan september. Totalt är vi 13 studenter som arbetar med planering och själva genomförandet av mässan, berättar Jonna Ekholm, ordförande i Arkipelago Umeå och Rebecka Gunnarsson, vice ordförande Arkipelago Umeå.

– Under dagen presenterar företagen sig bland annat genom ett format som kallas Pecha kucha. Det innebär kortare presentationer där 20 bilder visas under 20 sekunder vardera för att man snabbt ska fånga upp essensen i det man vill berätta. Formatet föddes på ett arkitektkontor i Japan 2003 och betyder ungefär ”snick-snack”, fortsätter de.
Den 7 mars ger arkitektstudenternas också ut sin nya tidning Uman.

Program och mer information finns på:

www.arkipelago.nu/umea

För ytterligare information, kontakta gärna:

Petra KäckKommunikatör, ArkitekthögskolanTel. 090-786 71 56
E-post: petra.kack@umu.se