Publicerad: 2008-02-28

Arktis i fokus på årets upplaga av Pax Nordica

NYHET Vilka blir effekterna av global uppvärmning för området Arktis vid Nordpolen? Det är den centrala frågan vid årets upplaga av konferensen PAX Nordica som äger rum på Umeå universitet torsdag den 28 februari.

Programmet, som går under namnet ”Arktis – arena för upprustning, utveckling eller uppvärmning?”, innehåller flera nya infallsvinklar på konsekvenserna av klimatpåverkan och den globala uppvärmningen. Gemensamt för alla föreläsare under dagen är att de på olika sätt berör den globala uppvärmningen, och vilka konsekvenser den har för Arktis, området innanför den nordliga polcirkeln som till stora delar är täckt av packis och drivis.

Göran Sandberg, rektor vid Umeå universitet, öppnar konferensen klockan 13.00. Moderator under dagen är Alf Molin från Allmänna försvarsföreningen, som också är en av arrangörerna.

Umeåbekante professorn Sverker Sörlin är förste talare. Sörlin, som är ordförande i Swedish Committee for the Polar Year, målar upp ett tänkbart framtidsscenario. Sverker Sörlin talar 13.10–13.35.

Under dagen får åhörarna också lyssna till flera internationella gäster, alla experter på klimatpåverkan och Arktis.

Programmet för dagen: www.pol.umu.se/pax_nordica_2008.pdf

För mer information kontakta: Ingemar Lilienblad 090-161157 070-3427555 ingemar.lilienblad@umea.se

Redaktör: Carina Dahlberg