Publicerad: 2023-09-06

Arktisk forskning växer och stärker internationella samarbeten

NYHET En ny rapport från UArctic belyser den växande mångfalden och antalet forskningsaktiviteter över hela Arktis. UArctic är ett samarbete mellan akademiska institutioner och andra organisationer med intresse för nordliga regioner. Rapporten visar på en hög grad av internationellt samarbete och presenterar arktiska forskningstrender.

Text: Simon Oja

Rapporten visar att sedan den tidigare analysen, publicerad 2016, har den arktiska forskningen vuxit med cirka 22 %. Studien visar på ett starkt kontinuerligt intresse för regionen över forskningsdiscipliner.

Intresset har faktiskt aldrig mattats, och med den nuvarande geopolitiska utvecklingen och den globala ambitionen för en grön omställning av vårt socioekonomiska system är Arktis roll i denna omställning kanske mer relevant än någonsin.

Läs mer om nyheten på Artiskt centrums engelska sidor via English site uppe till höger på denna sida.