Publicerad: 2017-06-14

Arktisk stafettpinne överlämnad vid uppmärksammad ICASS IX i Umeå

NYHET Den internationella arktiska konferensen ICASS IX samlade 800 deltagare från alla världens hörn till Umeå 8-12 juni. Nu lämnar Umeå universitet över värdskapet till Iowa och Archangelsk.

– De här dagarna har varit som ett enda långt lyckorus. Vi har manifesterat att vi är många och gör intressant och viktig forskning. Och vi har definitivt satt Umeå på den arktiska kartan, säger Peter Sköld, till vardags professor och föreståndare för, Arcum, Arktiskt centrum vid Umeå universitet.

Fram till i söndags var han dessutom ordförande för den internationella arktiska forskningsorganisationen IASSA, International Arctic Social Sciences Association, med Arcum som organisationens sekretariat. Nu kan Sköld och Arcum pusta ut. Allting under ICASS IX, 9th International Congress of Arctic Social Sciences, fungerade precis som det skulle och intresset var stort.

De 800 deltagarna från ett tjugotal länder kunde ta del av 204 sessioner och nästan 900 presentationer. Allt gick förstås inte att följa samtidigt eftersom många sessioner pågick parallellt. Faktum är att om man skulle lägga alla presentationer efter varandra, skulle det behövas tre månader och tio dagar oavbrutet för att delta i allt!

Varje dag inleddes med en gemensam plenarsession i Aula Nordica. Sedan kunde deltagarna varje dag välja bland ett smörgåsbord av sessioner. Det kunde handla om allt från urbefolkningars livsvillkor och utbildningsfrågor till spridning av infektionssjukdomar i Arktis och hur samhällena kan förbereda sig på de klimatförändringar som redan är en påtaglig realitet i det arktiska området.

– Arktis är som världens kanariefågel. Förändringar i klimat och livsvillkor syns tidigare och tydligare här och därför är det särskilt viktigt att föra ut de arktiska folkens erfarenheter till resten av världen, säger Peter Sköld.

intervjubild
Amy Martin från Montana gör en radiointervju med Carl Chrstian Olsen Puju från Grönland och Carolina Behe från Alaska. Foto: Ola Nilsson.

Under söndagen – ingen helgvila där inte – valdes också en ny ledning för den arktiska internationella forskningsorganisationen IASSA. Umeå universitet har haft värdskapet och ordförandeposten de tre senaste åren sedan den förra ICASS-konferensen, och nu var frågan vem stafettpinnen skulle lämnas över till.

Det var spänning in i det sista med nomineringar för universitet i Ryssland och USA. Det krävdes sluten omröstning innan det stod klart att resultatet blev i högsta grad ryskamerikanskt. Till ny president för IASSA valdes Andrej Petrov. Han kommer från Ryssland, har doktorerat i Kanada och leder nu det arktiska centret på universitet i norra Iowa, USA. Vid sin sida har Petrov det nordarktiska federala universitetet i Archangelsk, Ryssland, som får förtroendet att arrangera nästa ICASS-konferens år 2020.

Den som inte hade möjlighet att komma till Umeå campus kunde följa varje dags plenarsession på webben genom Region Västerbottens försorg. Följ länkarna nedan för att se inspelningarna i efterhand. Även i press, radio och tv fick konferensen stort utrymme, inte bara lokalt utan även i samiska medier, nationellt och i världen utanför.

– Jag önskar att det vore lika enkelt och stimulerande att jobba som journalist hemma i staterna som på ICASS i Umeå, sade en nöjd Amy Martin, frilansande radioreporter från Montana, USA, som bevakade hela konferensen.

Bilder från ICASS IX

Läs mer om konferensen

Filmade plenarsessioner från ICASS IX

Torsdag 8 juni: öppningsceremoni och plenarsessionExtractive Resource Development and Sustainability in the Arctic