Publicerad: 2011-11-11

Att arbeta hållbart med sina leverantörer, ett debatterat ämne

I torsdags hölls Supply Chain Dagen vid Handelshögskolan med ett 150-tal deltagare. Studenter, universitetspersonal och företag diskuterade betydelsen av att arbeta hållbart med sina leverantörer.

Caroline Lundström, inköps- och logistikansvarig, Polarbröd, beskrev hur Polarbröd genomgående arbetar med hållbarhet i sin produktion och med sina leverantörer. Caroline beskrev också vikten att ha en långsiktig relation med sina leverantörer för att de ska kunna bidra med mervärden som kvalitet, innovationsförmåga och miljöaspekter. Polarbröd jobbar också med hela sitt logistikflöde ur ett hållbart miljömässigt perspektiv såväl vad gäller produktion, in- och uttransporter samt hantering av spill och returer.

Sebastian Bergfeldt, VD Mountainfield berättade om sin resa att gå från inköpsdirektör från stora koncerner såsom ICA, Göteborgs kex och ORKLA, till att starta ett eget företag och bli den lilla leverantören samt hur deras företag arbetar med hållbarhet och långsiktighet. Han lyfte fram vikten av både mjuka värden som förtroende men också hur leverantörer mäts med avseende på leveranssäkerhet, kostnadseffektivitet och finansiell styrka.

Dagen avslutades med en debatt om vad som är viktigast när det gäller hållbara leverantörsrelationer, och vilka problem och möjligheter som finns i detta arbete. Många företag och offentlig sektor var representerade under dagen.

Supply chain-dagen anordnas varje år av Young Supply Chain Professionals i samarbete med Handelshögskolan och Silf, Sveriges inköp och logistikförbund. Young Supply Chain Professionals är en nätverksgrupp som startats av studenter vid Handelshögskolan som är intresserade av inköp- och logistik. Intresset för dagen ökar varje år och i år blev alla platserna snabbt uppbokade.