Publicerad: 2013-08-15

Att leva och arbeta i rymden - Christer Fuglesang föreläser på rymdkurs i Kiruna

NYHET Hur är det att leva och arbeta i rymden? Den svenska astronauten Christer Fuglesang föreläste om sina två resor till den internationella rymdstationen ISS som en del av Umeå universitets populära sommarkurs om bemannad rymdfart som ordnas vid Institutet för rymdfysik i Kiruna den här veckan.

Kursen "Human Spaceflight and Exploration" behandlar historien av bemannad rymdfart, rymdmiljö, människokroppen i rymden, astronautträning, rymddräkter, bemannad rymdverksamhet, bemannade rymdresor till Mars och rymdturism. Kursen inkluderar också en presentation av rymdverksamheten i Kiruna, Sveriges centrum för rymdforskning.

Carol Norberg ansvarar för kursen.

– Det är en populär kurs. Det är en grundkurs, det krävs bara allmän behörighet och Fysik B, även om många som går kursen har högre kvalifikationer, säger hon.

Kursen har gett upphov till en bok, Human Spaceflight and Exploration med Carol Norberg som redaktör. Flera forskare på området har bidragit till boken; Christer Fuglesang, t ex, beskriver sin erfarenhet av att göra rymdpromenader.

– Vi har samlat på oss mycket intressant material under de år vi haft sommarkursen, berättar Carol Norberg. Jag fick idén att samla det i en bok. Tittar man på andra böcker om bemannad rymdfart är det väldigt mycket fokus på USA och NASA. Vi har velat ha en mer internationell utgångspunkt.

Christer Fuglesang genomförde sin astronautträning vid Star City i Ryssland och Johnson Space Center i USA anställd av den europeiska rymdorganisationen ESA och gjorde sina rymdresor 2006 och 2009. Han är hedersdoktor vid Umeå universitet och professor vid Kungliga Tekniska Högskolan.

Text och foto: Rick McGregor, IRF

Mer information:

Carol Norberg, docent vid institutionen för fysik, Umeå universitetTelefon: 0980-79187, 070-279 39 99
E-post: carol@irf.se

Bildtext: Deltagarna i Umeå universitets sommarkurs "Human Spaceflight and Exploration" utanför Institutet för rymdfysik i Kiruna tillsammans med den svenska astronauten Christer Fuglesang (vit skjorta) och kursansvariga Carol Norberg, Umeå universitet (till höger).

Webbsidor:

Om sommarkursen "Human Space Flight and Exploration":
http://www.irf.se/~carol/summer/Pressmeddelande UmU: Sommarkurs inspirerade till ny bok om rymdfärd

Redaktör: Ingrid Söderbergh