Publicerad: 2015-02-16

Att verkligen förstå man vad läser

NYHET Anders Öhman, professor i litteraturvetenskap, Umeå universitet, frågar i sin senaste bok "Litteraturdidaktik, fiktioner och intriger" vad det innebär att förlora sig i böckernas värld? När man plötsligt inte längre lägger märke till orden på sidan, eftersom de har ersatts av bilder, stämningar och känslor?

Anders Öhman Foto: Per Melander, UmU

Han beskriver försvaret av litteraturen och litteraturläsningen i skolan som ett slags kall och berättar om hur han ibland känner sig som en Don Quijote som rider ut för att försvara läsandet av böcker.

Han berättar sedan hur den nya boken i stora drag handlar om hur man ska läsa, framförallt fiktionslitteratur och romaner. Att boken är ett försök att visa på botemedel mot sjunkande läsförståelse.

– Det här har alltid fascinerat mig och jag tycker att man inte tillräckligt har undersökt vad det innebär att försvinna in i en annan värld och helt gå upp i en bok.

– När man som individ har upplevt det här en gång, då har man blivit en läsare tror jag; när man känner att tiden plötsligt försvunnit, att man läst 20 sidor och knappt tänkt på det.

Anders menar vidare att det här med ”att gå upp i en bok” innehåller något värdefullt som han tror handlar om en förmåga till koncentration, som i sin tur handlar om att reflektera sitt eget liv.

Läs hela intervjun med Anders Öhman på umu.se

Läs mer om boken Litteraturdidaktik, fiktioner och intriger på gleerups.se

Redaktör: Per Melander