Publicerad: 2008-04-14

Åttondeklassare tävlar i teknik och naturvetenskap

NYHET Torsdagen den 17 april utses regionens bästa åttondeklass i teknik och naturvetenskap i den nationella tävlingen Teknikåttan. Vinner gör den klass som har flest rätt på frågorna och som har lyckats tillverka en bollplockare.

Den 6 februari kämpade över 3500 åttondeklasser från regionen södra Västerbotten, Västernorrland och Jämtland om en plats i Teknikåttans regionfinal. På torsdag kommer de nio bästa klasserna i regionen till Umeå universitet för att tävla om en prissumma på totalt 15 000 kronor och en plats i riksfinalen i Lund den 22 maj.

Varje klass representeras av ett tremannalag. Följande nio klasser har tagit sig vidare till regionfinalen i Umeå: Storsjöskolan klass 8B i Östersund, Minervaskolan klass 8A i Umeå, Frostviksskolan klass 8 i Strömsund, Vattudalsskolan, klass 8 A och C i Strömsund, Tegs centralskola klass 8mu i Umeå, Matfors skola klass 8A i Sundsvall, Alneskolan klass 8B i Örnsköldsvik och Sävar skola klass 8A i Umeå.

Domare i regionfinalen är biologen Dag Westerberg och rymdfysikern Patrik Norqvist, känd från bl.a. ”Boston Tea Party” i kanal 5 och ”Krille och Putte” i Västerbottensnytts Eftersnack.

Tävlingen innehåller både teoretiska och praktiska frågor. Inför tävlingen har klasserna dessutom fått i hemläxa att tillverka en bollplockare som ska kunna plocka upp golfbollar från en bräda och lägga dem i ett uppsamlingskärl. För hemuppgiften delas dessutom ett pris ut för bästa design.

Teknikåttan är en rikstäckande tävling som syftar till att väcka intresset för naturvetenskap och teknik bland flickor och pojkar, att stimulera deras fantasi, kreativitet och uppfinningsförmåga samt stärka deras självförtroende. Teknikåttan arrangeras gemensamt av tolv högskolor och universitet i landet, däribland Umeå universitet, som också har nationellt ansvar för tävlingen. Tekniska högskolan och teknisk-naturvetenskapliga fakulteten vid Umeå universitet är värdar för Teknikåttans regionfinal vid Umeå universitet.

Tid: 17 april, semifinalerna pågår mellan klockan 10.15 och 14.35, då demonstrerar eleverna bland annat bollplockarna. Klockan 15.00 är det dags för final.
Lokal: Stora Hörsalen (KB3B1) i Kemiskt biologiskt centrum (KBC-huset). Hus KB på kartan: www.umu.se/umu/om_umu/kartor/karta_campus.html

Frågor under tävlingsdagen besvaras av: Bian Westerberg Telefon: 0730-464785 Övrig tid, kontakta gärna: Dag Westerberg, kansliet för teknik och naturvetenskap Telefon: 090-786 50 09, 070-559 50 65
E-post: dag.westerberg@adm.umu.se

www.teknikattan.nu