Publicerad: 2018-04-03

Avhandling i Umeå blev stor nyhet i Indien

NYHET En disputation vid Umeå universitet har väckt stor uppmärksamhet i Indien. Flera nationella indiska medier rapporterar om avhandlingen som handlar om bröstcancer på den indiska landsbygden.

Kvinnor på den indiska landsbygden är sena med att söka vård för bröstcancer. Nästan ingen känner till möjligheten att själv undersöka sina bröst, och var tredje kvinna på den indiska landsbygden har aldrig ens hört talas om bröstcancer.

Det blev stora nyheter i indiska massmedier kring påsk. Detta som ett resultat av Nitin Ganganes disputation i Umeå på skärtorsdagen.

Nitin Gangane har en bakgrund som professor i patologi vid Mahatma Gandhi-institutet för medicinsk vetenskap i Sevagram i mellersta Indien. Där har han arbetat med att bygga upp ett cancerregister. Under arbetet blev det tydligt att många kvinnor fick diagnosen sent i sjukdomsförloppet, i många fall alltför sent.

Ett besök vid institutet av professor Miguel San Sebastian från Umeå universitet ledde till att Nitin Gangane 2012 började på sin doktorsavhandling i folkhälsa i Umeå. Han reste upp till Umeå till disputationen men är nu tillbaka i Indien. Där kunde han häpet konstatera att hans avhandling ända borta i Umeå hade blivit en stor nyhet i tidningar och TV i hemlandet.

– Jag hoppas att detta ökar intresset i Indien kring frågan om bröstcancerNitin Gangane och att det i förlängningen kan leda till politiska åtgärder, säger Nitin Gangane.

Umeå universitets kommunikatörer skickar ut pressmeddelanden om forskningsrön som bedöms vara publikt intressanta. Om nyheten dessutom har bäring utanför Sverige skickas den även internationellt. Och ibland kan det alltså leda till publicitet också långt ifrån Umeå.

Till pressmeddelande om Nitin Ganganes avhandling

Klipp i indiska medier om Nitin Ganganes avhandling