Publicerad: 2011-02-07

Avknopparen Algoryx åker på världsturné

NYHET Fysiksimulatorer från avknoppningsföretaget Algoryx är bland Sveriges 20 hetaste innovationer, enligt en lista som Svenska Institutet presenterar. Företaget har nu blivit utvalt för att representera svensk innovation på en världsturné.

Text: Mikael Hansson/Karin Wikman

Personal och styrelse från Algoryx samlade för att fira utmärkelsen och att företaget nu får åka på världsturné för att visa svensk innovationskraft.

Algoryx utvecklar fysikläromedlet Algodoo för skolan och programvaran AGX Multifysik för industrin.
– Vår styrka finns i forskningen vid Umeå universitet. Bakom Algodoo finns till exempel minst ett dussin vetenskapliga publikationer, säger Kenneth Bodin, vd för Algoryx Simulation och forskare vid institutionen för datavetenskap.

Premiärvisning i Silicon Valley

I höst startar Svenska Institutet en internationell innovationssatsning. Det kommer bland annat att resultera i en utställning som har premiärvisning i Silicon Valley i USA i höst för att sedan turnera runt om i världen. Via en omfattande urvalsprocess har 20 av Sveriges, just nu, mest intressanta innovationer valts ut för att delta i utställningen. Bland dem finns Algoryx från Umeå.
‐ Det här betyder fantastiskt mycket för oss. Det är väldigt roligt och stimulerande för alla i bolaget och ger oss bränsle för fortsatt utveckling och innovation, säger en mycket glad Kenneth Bodin.

Svenska innovationer

De 20 bolagen som ska visas upp på ambassader och mässor runt om i världen har gallrats fram i en omfattande urvalsprocess bland unga svenska tillväxtföretag. Tillsammans med ett antal forskningsinnovationer som ger en inblick i framtiden kommer Algoryx och de övriga företagen att visa hur svensk innovationsanda kan skapa internationell konkurrenskraft.
‐ Rent affärsmässigt betyder en världsturné i denna form självfallet oerhört mycket eftersom det ger pr och gör våra kunder ännu mer intresserade av att arbeta med oss. Att resa runt världen med Svenska Institutet är värdefullt eftersom vi då kommer att få träffa kunder och beslutsfattare, till exempel utbildningsministrar i olika länder, fortsätter Kenneth Bodin.

Internationellt genomslag

Redan idag har Algoryx Simulation ett snabbt växande internationellt samarbete med kunder. Med lärplattformen Algodoo har man genom egen försäljning i samarbete med Intel och SMART Technologies nått ut till ett stort antal skolor och utbildningsinstitutioner i närmare 60 länder, som USA, Kanada, Storbritannien, Seychellerna och Argentina. Dessutom har man utifrån den egenutvecklade fysikmotorn AgX Multifysik lanserat ett flertal mycket framgångsrika produkter kring simulering och visualisering för industriell tillämpning.

Rötter i universitetet

Algoryx bildades 2007 som ett avknoppningsföretag från Umeå universitet. Då samlades ett antal utvecklare och forskare för att utforma en multifysik-simuleringsprogramvara med hög prestanda, funktionalitet och skalbarhet. Algoryx har idag 13 personer anställda, och fortsatt nära forskningssamverkan med Umeå universitet inom simuleringsteknik och lärande.

Den forskning som är kopplad till Algoryx sker vid UMIT Research Lab, en strategisk satsning på beräkningsteknik, visuell simulering och optimering. I sammanhanget kan nämnas Claude Lacoursiére, institutionen för datavetenskap, Martin Servin, institutionen för fysik, och Madelen Bodin, som är verksam inom fysikdidaktik.

Ny Teknik: Hela listan: Sveriges hetaste innovationerSvenska Institutet: Nästa generation innovationer ska sätta Sverige på kartanAlgodooAlgoryxUMIT Research Lab

För ytterligare information, kontakta gärna:

Kenneth Bodin, Algoryx Simulation
E-post: kenneth@algoryx.se