Publicerad: 2014-11-18

Avknoppningsföretag samarbetar med Astra Zeneca

NYHET Lipigon Pharmaceuticals AB, som är ett avknoppningsföretag från Umeå universitet, och läkemedelsföretaget Astra Zeneca, har ingått ett samarbetsavtal med syfte att etablera en metod för identifiering av nya läkemedelssubstanser mot förhöjda blodfetter.

Enligt ett pressmedelande från Lipigon ger samarbetsavtalet möjlighet för Astra Zeneca att nyttja Lipigons världsledande kunskap inom molekylär fetthantering. Lipigon har utvecklat en metod för höghastighetssållning i syfte att identifiera nya blodfettssänkande läkemedel. Parterna har kommit överens om att gemensamt etablera denna metod på Astra Zeneca i Mölndal.

Stefan K Nilsson, VD, Lipigon Pharmaceuticals, samt forskare vid Institutionen för medicinsk biovetenskap, Umeå universitet, säger i ett pressmeddelande att timingen på samarbetet med Astra Zeneca är perfekt. Tillsammans med Astra Zeneca finns en möjlighet att screena 100 gånger fler substanser än vad Lipigon har kapacitet till.

– Vårt läkemedelsmål, lipoproteinlipas, är ett mycket välvaliderat enzym vad gäller kardiovaskulär sjukdom. Lipigon Pharmaceuticals besitter unik kunskap och teknologi som möjliggör identifikation av startpunkter för läkemedelsutveckling mot förhöjda blodfetter. Samarbetet är en kvalitetsstämpel på oss som bolag och på vårt projekt. Detta avtal är på så sätt ett mycket viktigt steg i vår ambition att växa som företag och senare utöka vårt produktportfölj, säger Stefan K Nilsson.

– Lipigon är ett bra exempel på vad ihärdig och långsiktig grundforskning kan leda till. Vi har Olivecronagruppen att tacka för var vi är idag, säger Stefan K Nilsson.

Marcus Schindler, VP, CVMD Innovative Medicines unit, Astra Zeneca, anser att Lipigons kompetens både kommer att komplettera Astra Zenecas befintliga forskning, och bidra till den nordiska Life Science-sektorn.

– Detta är en spännande möjlighet, där ett mindre svenskt biotechföretag med sin innovation kan komplettera Astra Zenecas forskning inom kardiovaskulära och metabola sjukdomar. Lipigon är internationellt erkända för sin vetenskapliga expertis och teknologiska kompetens inom ett område med många utmaningar. Ett samarbete som detta kan också bidra till att stärka den nordiska Life Science-sektorn och utvecklingen av framtidens läkemedel, säger Marcus Schindler.

Om Lipigon Pharmaceuticals AB
Lipigon är ett spinoff-bolag från Umeå Universitet. Bolaget grundades av ledande forskare inom molekylär fetthantering. Lipigon fokuserar just nu på att utveckla blodfettssänkande läkemedel som aktiverar nyckelenzymet lipoproteinlipas. www.lipigon.se.

Om Astra Zeneca
Astra Zeneca är ett globalt, innovativt bioläkemedelsföretag med fokus på forskning, utveckling och marknadsföring av receptbelagda läkemedel, primärt för behandling av sjukdomar inom områdena hjärta/kärl, metabolism, andningsvägar, inflammation, autoimmunitet, cancer, infektion och neurovetenskap. Astra Zeneca är verksamt i över 100 länder och våra innovativa läkemedel används av miljontals patienter världen över. www.astrazeneca.com

För mer information, kontakta gärna:

Stefan K. Nilsson, VD, Lipigon Pharmaceuticals, samt forskare vid Institutionen för medicinsk biovetenskapTelefon: 070-578 17 68
E-post: stefan@lipigon.se

Redaktör: Mattias Grundström Mitz