Publicerad: 2017-09-10

Avknoppningsföretaget Elastisys i Europasatsning på fog computing

NYHET Avknoppningsföretaget Elastisys är med i stor europeisk satsning på fog computing, framtidens avancerade infrastruktur, särskilt lämplig för Internet-of-Things (IoT).

Nu är det dags för ett nytt paradigm inom databeräkningar och -infrastruktur. ”Fog computing” väntas bli mycket stort och i utvecklingens framkant ligger Elastisys, ett avknoppningsföretag från Umeå universitet.

Någon riktig svensk översättning för fog computing har ännu inte satt sig. Men eftersom det mer välkända cloud computing förknippats med molnet så kan kanske ”dimman” få vara ett svenskt begrepp för fog computing. Men vi lämnar den diskussionen för tillfället och låter fog computing gälla för nu.

Fog computing

För hur än begreppet ska översättas till svenska så är Umeåföretaget Elastisys en av de ledande aktörerna inom området. Den stora fördelen med fog computing är att applikationer, tjänster och bearbetning av data kan ska mycket närmare användarna. Det ger stora fördelar när det gäller skalbarhet, interaktivitet och bättre användning av nätverksresurser.

Det är just närheten till användarna som gör fog computing till något annat än cloud computing. I stället för att data ska hanteras i molnet, i ett datacenter, så innebär fog computing att beräkningarna sker närmare användarna, ungefär som att dimma ligger närmare marken än moln.

Internationell satsning

Internationellt satsar stora globala företag som Cisco, Huawei och IBM kraftfullt på fog computing, något som förväntas ha stor inverkan på flera applikationsområden, ungefär på samma sätt som molnet har haft under senare år.

Utbilda forskare

En ny satsning görs nu i Europa för att bygga upp konkurrenskraft inom området fog computing. Projektet har fått namnet FogGuru och är fokuserat på utbildning av nya industriella forskare.

– FogGuru kommer att träna begåvade doktorander i såväl fog computing-teknik som teknisk innovation och entreprenörskap, säger Erik Elmroth, en av Elastisys grundare.

Två av industridoktoranderna kommer att anställas av Elastisys, med fokus på forskning kring intelligent automation av resurshantering. Ytterligare två doktorander kommer att vistas hos Elastisys i Umeå under ett år som en del av deras kompetensutveckling.

– Det här är inte bara ett bra tillfälle för begåvade unga studenter, men också en bra möjlighet för Elastisys att ytterligare driva fram sin teknik för molnautomatisering, fortsätter Erik Elmroth.

Om FogGuru-projektet

FogGuru-projektet finansieras av Europeiska kommissionen inom ramen för Horisont 2020, EU:s stora satsning på forskning och innovation. FogGuru ska pågå under fyra år och samlar ledande akademiska institutioner som University of Rennes och Technical University of Berlin. Andra deltagare är avancerade teknikbolag som Elastisys från Umeå och U-Hopper från Italien och organisationer som EIT Digital Rennes och Las Naves i Valencia.

– Det centrala målet för industridoktorandprogrammet är att stärka utveckling och innovation i Europa med en ny generation av mer entreprenörsutbildade forskare. Fog computing är definitivt ett hett område och vi är glada att se att FogGuru tacklar ett så stort potentialområde med innovativa träningsmetoder och program, säger Dr. Szymon Sroda, projektrådgivare för Europeiska kommissionen vid REA.

Bilden ovan:
Avknoppningsföretaget Elastisys i ledande Europasatsning på fog computing som framtidens infrastruktur. Från vänster Robert Winter, Peter Gardfjäll, Simon Kollberg, Emil Marklund, Erik Elmroth, Johan Tordsson och Ahmed Ali-Eldin.

Redaktör: Mikael Hansson