Publicerad: 2014-02-06

Bäbisteater med måleri på Bildmuseet

NYHET Tillsammans med Ögonblicksteatern bjuder Bildmuseet de närmaste veckorna in bäbisar från 6-18 månader med en förälder till en helhetsupplevelse av teater och måleri. Premiär den 17 februari kl. 13.00!

Ögonblicksteaterns föreställning »Här är jag« hämtar inspiration från helt nya bilder för de allra minsta av Stina Wirsén. Därefter följer ett närgånget undersökande av färgpaletten när de små får måla med ätbar färg tillsammans med Bildmuseets konstpedagog.

Med självporträtt och identitet som tema får bäbispubliken utforska den närmaste världen – sig själva. Små barn upplever världen med alla sinnen. »Här är jag« ger dem ett tidigt möte med konst och inspirerar till kreativitet. Kulturella upplevelser har betydelse för individens utveckling och är en positiv kraft för relationen mellan barn och förälder.

Under eftermiddagen den 10 februari sker förberedelser och en scenografi byggs upp i Bildmuseets bildverkstad. På plats finns Ögonblicksteaterns regissör Johanna Salander, skådespelarna Maria Erickson och Ida Löfholm, scenografen Sofia Stattin samt kostymören Karin Ågren. Museiintendent Lisa Lundström, som ansvarar för Bildmuseets pedagogiska verksamhet, och konstnär/konstpedagog Maria Sundström medverkar också.

Välkommen mellan kl 13:00 och 15:00 för intervjuer och fotografering/filmning av det pågående arbetet. Givetvis är redaktionen också välkommen att bevaka någon av de redan fullbokade föreställningarna som äger rum 17,18,19, 20, 24 och 25 februari. För att så långt som möjligt undvika krockar så ber vi er anmäla vilken tid ni kommer till helena.vejbrink@bildmuseet.umu.se.

Läs mer om "Här är jag"

För ytterligare information kontakta gärna

Lisa Lundström, museiintendent för pedagogik, Bildmuseet090-786 70 12
lisa.lundstrom@bildmuseet.umu.se,